Irtokarkkien haastaja suomalaiskaupoissa? Ruotsissa suosio jo räjähtänyt

Kunnon retropläjäys! Muistatko vielä nämä karkit ja suklaat menneiltä vuosikymmeniltä? 2:24 Kunnon retropläjäys! Muistatko vielä nämä karkit ja suklaat menneiltä vuosikymmeniltä?
KATSO MYÖS VIDEO: Muistatko vielä nämä karkit ja suklaat menneiltä vuosikymmeniltä?

Terveellisemmäksi mielletyt snacksit ovat lyöneet jo läpi Ruotsissa – nähdäänkö sama ilmiö Suomessakin?

Hyvinvointitrendi näkyy nyt laaja-alaisesti elintarvikemarkkinoilla. MTV Uutiset kertoi kesäkuussa esimerkiksi kofeiinittoman kahvin suosion kasvusta.

Kiinnostus kofeiinittomiin kahvituotteisiin linkkautuu Pauligin kahviasiantuntija Emmi Kinnusen mukaan kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin trendiin. 

– Useat niin sanotut "non-tuotteet" ovat jo valtavirtaistuneet, kuten alkoholiton olut ja kasvipohjaiset juomat. Pauligin tutkimuksissa on tullut ilmi, että moni ei ole tullut ajatelleeksi kofeiinittomien kahvien käyttöä. Kun tietoisuus ja valikoima kasvavat, suosiokin tulee varmasti kasvamaan. 

Kuluttajat hakevat nyt vaihtoehtoja irtokarkeille

Hyvinvoinnin korostuminen näkyy myös napostelutuotevalikoimissa. Perinteisten perunalastujen rinnalle on viime vuosina lanseerattu muun muassa vähemmän rasvaa sisältäviä lastuja sekä esimerkiksi proteiinipitoisempia linssisipsejä. 

Nyt kuluttajatutkimukset osoittavat, että myös makeille herkuille haetaan entistä enemmän luonnollisia vaihtoehtoja. Makeisvalmistaja Cloettan teettämän tutkimuksen mukaan niin sanotut irtosnacksit koetaan terveellisempänä vaihtoehtona makeisille ja muille snackseille. Irtosnackseilla tarkoitetaan esimerkiksi erilaisia pähkinöitä sekä suklaapäällysteisiä pähkinöitä, hedelmiä ja lakritseja.

Cloettan tuoteryhmäpäällikkö Elina Levonmaan mukaan Suomen irtosnacks-markkina on vasta lapsenkengissä verrattuna esimerkiksi Ruotsiin, jossa irtosnackseja myydään moninkertaisesti enemmän.

– Ruotsalaisilla on kategorialle jopa oma vakiintunut nimensä, "naturgodis". Suomessa markkina on vasta kehittymässä eikä meillä oikein edes tiedetä, millä nimellä näitä herkkuja kutsutaan. Jos joku keksii hyvän idean, niin meille saa kertoa, Levonmaa pohtii tiedotteessa

"Odotamme luonnollisempien herkkujen kategorian kasvavan"

Cloettalla irtosnackseja myydään Parrots-brändin alla. Suurin kategoria irtosnackseissa ovat suklaapäällysteiset pähkinät ja lakritsit, joiden osuus valikoimasta on yli puolet.

– Odotamme luonnollisempien herkkujen kategorian kasvavan, ja yhä useamman makeisten kuluttajan kokeilevan irtosnackseja. Suklaapäällysteisiä tuotteita halutaan herkkuhetkiin yleisesti yhä enemmän, Levonmaa sanoo.

Suomalaisten ja ruotsalaisten irtosnacks-suosikit eroavat selvästi toisistaan. Kun Ruotsissa hamutaan suolattuja tai suklaakuorrutettuja pähkinöitä, suomalaiset ostavat eniten maustamattomia pähkinöitä. 

Irtosnacksien korvatessa entistä useammin irtomakeiset, Cloettalla haetaan nyt uudistuneeseen konseptiin oppeja karkkihyllyltä. Parrots-konseptiin lanseerataan irtokarkkihyllyiltä tutut pestävät kauhat sekä kartonkinen kuppi uutena pakkausvaihtoehtona.

Punnitse & Säästä konkurssiin vuonna 2020

Parrots-brändin lisäksi Suomessa on muutamia muita irtosnackseja myyviä yrityksiä. Esimerkiksi ruotsalainen vuodesta 1985 toiminut Exotic Snacks toimii myös Suomessa.

Aiemmin Suomessa toimi myös useamman myymälän verkostolla Punnitse & Säästä -ketju. Irtotuotteiden myyntiin erikoistunut myymäläketju meni kuitenkin konkurssiin helmikuussa 2020. Irtosnackseilla ei siis vielä ainakaan tuolloin ollut tarpeeksi kysyntää erillisissä myymälöissä. 

Ketjun myymälät Tampereella ja Hämeenlinnassa siirtyivät vuonna 2020 Nopeat Naposteltavat Oy:lle, joka on osa ikaalislaista perheyritystä.  Hämeenlinnan myymälä on sittemmin suljettu ja Punnitse & Säästä jatkaa toimintaansa ainoastaan Tampereella sekä verkkokauppana.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat