Ostatko sinäkin? Ruokakaupoissa näkyy tammikuussa selkeä hitti-ilmiö

Karu näky helsinkiläiskaupan hevi-osastolla 0:17 Karu näky helsinkiläiskaupan hevi-osastolla
KATSO MYÖS VIDEO: Karu näky helsinkiläiskaupan hevi-osastolla: syömäkelpoista raaka-ainetta lensi roskiin.

Suomalaisten joulukuun ja tammikuun ostoskorit ruokakaupoissa eroavat merkittävästi toisistaan.

Tammikuu kasvattaa suomalaisten kiinnostusta kasviksiin merkittävästi, kertovat sekä S-ryhmä että Lidl.

Uuden vuoden alkaessa moni haluaa panostaa terveelliseen syömiseen. Hedelmiä ja vihanneksia ostetaan reippaasti enemmän siirryttäessä joulukuusta tammikuuhun. Myös kiinnostus kasvis- ja vegaaniruokavaliota kohtaan kasvaa, Lidliltä kerrotaan tiedotteessa.

"Vegenuary" kiinnostaa

Lidlin ostojohtaja Thomas Heinrichsin mukaan monet haluavat aloittaa vuotensa "freesisti", minkä vuoksi kasvikset maistuvat. Heinrichs tosin toivoo, että kasvisinnostus jatkuisi vuoden ympäri.

– Haluamme kannustaa nauttimaan erityisesti sesongissa olevia kasviksia. Nyt tammikuussa on muun muassa bataatin ja klementiinin sesongit, Heinrichs toteaa tiedotteessa.

Myös kasvis- tai vegaaniruokavalion kokeileminen kiinnostaa vuoden alussa. Yhä useampi viettää Lidlin mukaan "veganuarya", eli noudattaa vegaani- tai kasvisruokavaliota tammikuun ajan. Siksi myös näiden tuoteryhmien tuotteita on lisätty tammikuussa kauppojen valikoimiin.

S-ryhmä: Inflaatio saa tinkimään kasvipohjaisista tuotteista

Vaikka erilaiset kasvikset kasvattavatkin nyt suosiotaan, kasvipohjaisten tuotteiden kasvuvauhti on viime aikoina hieman hidastunut S-ryhmän myyntidatan perusteella.

Maito- ja juustohyllyjen kasvipohjaisissa tuotteissa myynti on kasvanut tänä vuonna pari prosenttia, kun taas maitotalousvälipalahyllyssä kasvipohjaisten vaihtoehtojen myyntivolyymi on hieman miinuksella, kuten myös lihaa korvaavien kasviproteiinituotteiden.

– Tiedämme, että inflaation myötä asiakkaat tinkivät ensimmäisenä sellaisista tuotteista, joille löytyy edullisia korvaavia vaihtoehtoja, mikä osaltaan vaikuttanee myös näiden tuotteiden myyntiin. Erityisesti tämä näkyy sekasyöjien valinnoissa, pohtii S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa tiedotteessa.

Lähteet: S-ryhmä, Lidl

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!