Monet eivät vieläkään ymmärrä parasta ennen -päiväyksen ja viimeisen käyttöpäivän eroa.
Kuluttajaliiton alullepanemaa hävikkiviikkoa vietetään jo kymmenennen kerran. Vaikka ruokahävikin merkityksestä ja vaikutuksista on toitotettu jo vuosia, suomalaisilla riittää yhä työtä hävikin vähentämisessä.
Hävikkiviikkoa vietetään 11.–17.9.2023. Se on Kuluttajaliiton koordinoima viestintäkampanja, jonka tavoite on herättää keskustelua ruokahävikistä ja lisätä ruoan arvostusta. Hävikkiviikkoa on vietetty vuodesta 2013 lähtien.
Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoellin mukaan hävikkiä syntyy valitettavasti yhä noin 23 kiloa vuodessa henkeä kohden.
– Valitettavasti siinä ei näy mitään suurta muutosta. Mutta kun katsotaan asenteita, niin yli 80 prosenttia suomalaisista pitää tärkeänä hävikin vähentämistä, Beurling-Pomoell kertoi Huomenta Suomessa.
Viimeaikainen inflaatio on vaikuttanut siihen, että suomalaiset ostavat vähemmän ruokaa.
– Tämä johtaa toivottavasti myös siihen, että hävikki vähenee.