Maistuisiko maksalaatikko tai lenkkimakkara? Näin suomalaisten ruokaostokset ovat muuttuneet 30 vuoden aikana

Maksalaatikko
Maksalaatikon suosio on vuosien saatossa laskenut. Jani Kinnunen/Sivumaku

Tilastokeskuksen Tieto&Trendit julkaisu kertoo, millaisia muutoksia suomalaisten ruokaostoksissa on tapahtunut vuosien 1985 ja 2012 välillä.

Tilastokeskuksen mukaan pintansa suomalaisten ruokaostoksissa ovat pitäneet lenkkimakkara, virvoitusjuomat sekä suklaa. Sitä vastoin maksalaatikon suosio on laskenut, ja siipikarjaa käytetään ruoanlaitossa yhä enenevissä määrin.

Kulutustutkimuksessa muutosten mittarina on käytetty tietoa siitä, onko tuotetta ostettu kotiin kahden viikon mittaisella jaksolla, jonka ajalta kulutus­tutkimukseen osallistuvat taloudet keräävät päivittäis­tavaroiden ostokuitit ja toimittavat ne Tilasto­keskukseen tallennettaviksi.

Lenkkimakkara on suomalaisten kestosuosikki

Suomalaisten kulutustottumuksia tarkastellessa selviää, että klassinen lenkkimakkara, virvoitusjuomat sekä suklaa ovat säilyttäneet paikkansa hyvin ostettuina tuotteina vuosikymmenten ajan.

Lenkkimakkara on ollut vuodesta toiseen liki joka toisen kotitalouden ostoslistalla. Tästä huolimatta lenkkimakkaraa ostettiin vuonna 2012 enää 5,3 kiloa henkilöä kohden. Vuonna 1985 vastaava luku oli lähes 2,5 kiloa enemmän. Vuonna 2012 keski-ikäiset miehet söivät kuitenkin yli 10 kiloa lenkkimakkaraa vuodessa.

Maksalaatikon suosio on laskenut

Einestuotteiden klassikon, maksalaatikon, suosio on vuosien saatossa laskenut. Vuodesta 1985 vuoteen 2012 maksalaatikkoa säännöllisesti syövien talouksien osuus oli nimittäin puolittunut.

Maksalaatikkoa ostettiin vielä vuonna 1998 1,4 kiloa henkilöä kohden vuodessa, mutta vuonna 2012 vastaava luku oli vain 1,1 kiloa vuodessa. Eläkeläisten keskuudessa maksalaatikon suosio on kuitenkin pysynyt tasaisena.

Kana on noussut lenkkimakkaran rinnalle

Siipikarjan suosio on ollut jo vuosia nousussa, ja tämä näkyy myös tilastokeskuksen keräämissä tiedoissa. Kananlihan käyttö on yleistynyt nopeasti ja sitä ostettiin vuonna 2012 peräti yhtä usein kuin lenkkimakkaraa.

Siipikarjaa ostettiin vuonna 2012 peräti enemmän kuin sianlihaa. Vuodesta 1998 vuoteen 2012 siipikarjan ostomäärät ovat miltei kaksin­kertaistuneet 4,4 kilosta 8,3 kiloon yhtä henkilöä kohden laskettuina. Yli kymmenen kiloa henkilöä kohden siipikarjan lihaa ostavat alle 25-vuotiaiden taloudet.

Lähde: Tilastokeskus, Tieto&Trendit

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja