Nämä lihatuotteet ovat kasvattaneet suosiotaan Suomessa

shutterstock_134415041
Broilerituotteiden kulutus on jatkanut viime vuosina kasvuaan suomalaisten keskuudessa. Shutterstock

Liha kuuluu aterian olennaisena osana monen suomalaisen lautaselle, ja näin on ollut jo vuosikaudet. Ota selvää, mitkä lihatuotteet ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosien aikana!

Lihatuotteiden kulutus ilmoitetaan luullisena lihana ja luiden osuus on keskimäärin 20 prosenttia. Syötävän lihan määrä saadaan, kun luvuista vähennetään vielä ruuanvalmistuksessa tapahtuva kypsennyshävikki, 10–30 prosenttia tuotteesta riippuen.

Broilerituotteet tekevät kauppansa

Siipikarjan kulutus lihatuotteena on noussut vuosien saatossa Suomessa merkittävästi. Vuonna 1998 suomalaiset söivät keskimäärin 11,9 kiloa siipikarjaa, ja 15 kilon vuosittainen raja ylittyi vuonna 2002. Vuoteen 2014 mennessä vastaava luku on noussut peräti 20,1 kiloon.

Lihankulutus on noussut vuosien saatossa

Kuudessatoista vuodessa suomalaisten vuosittainen lihankulutus on noussut 8,3 kiloa. Vuonna 1998 vuosittainen lihankulutus oli 68,3 kiloa ja vuosien saatossa – vuoteen 2014 mennessä – se on noussut 76,6 kiloon.

Porsaanliha on suomalaisten kestosuosikki

Eri lihatuotteista suomalaiset ovat kautta aikojen syöneet eniten sikaa. Vuonna 2014 porsaanlihan osuus kaikesta suomalaisten syömästä lihasta oli peräti 34,6 prosenttia. Luku ei ole merkittävästi muuttunut tätä edeltävän 16 vuoden aikana.

Lähde: Lihatiedotus, MMM Tike, Luke, Ravintotaseet.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.