Kuluttajaliitto selvitti, mitkä tuotteet ovat suomalaiskaupoissa vaivihkaa pienentyneet, vaikka hinta on pysynyt samana.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin syyskuussa 2022 shrinkflaatio-ilmiöstä, joka näkyy Suomessakin. Ilmiöllä tarkoitetaan tuotteiden tai tuotepakkausten pienentymistä hintojen pysyessä samana. Tuotteiden kutistumista eli "shrinkflaatiota" tapahtuu lähes kaikissa päivittäistavarakaupan tuoteryhmissä.
Kaikille avoimeen kyselyyn sai vastata nimettömänä Kuluttajaliiton Kuluttajakanavalla 24.3.– 31.8.2023. Kyselyyn tuli yhteensä 735 vastausta
Kuluttajaliitto korostaa, että kyselyyn tulleet vastaukset ovat kuluttajien omia havaintoja tuotteista ja epäilyjä tuotekoon pienenemisestä. Vastausten tietoja muutoksista ei ole todennettu. Kuluttajaliitto on ollut yhteydessä valmistajiin ja tarjonnut mahdollisuuden kommentoida kyselyn tuloksia.
Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell kertoi MTV Uutisille viime vuonna pitävänsä ilmiötä mielenkiintoisena ja törmänneensä siihen omassa arjessaankin.
Lue myös: Nämä ruokakaupan tuotteet ovat kutistuneet vaivihkaa – kilohinta noussut: "Paketti näytti edestä päin täysin samalta kuin ennen"
Kuluttajaliitto selvitti shrinkflaatio-tuotteita: "Saimme valtavan vyöryn vastauksia"
Kuluttajaliitto päättikin tarttua aiheeseen syvemmin ja selvitti, kuinka yleistä tuotteiden pienentyminen vaivihkaa oikein on Suomessa. Yli 700 kuluttajaa ilmoitti noin viiden kuukauden aikavälillä havaintonsa pienentyneestä tuotteesta Kuluttajaliiton verkkosivuilla olleen kyselylomakkeen kautta.