Liisa tavoittelee maailman parhaimman baarimestarin titteliä – kisadrinkkiä maustaa suomalainen erikoisuus: "En aikaisemmin edes tiennyt, että se on syötävää"

Lissun levälimppari pääkuva
Liisa Lindroosin kehittelemä rakkolevädrinkki on osa naisen kisasuoritusta matkalla maailman parhaaksi baarimestariksi. Teemu Lindroos, MTV Uutiset

Helsinkiläinen baarimestari kehitti juomakonseptin, jossa cocktailia maustaa varsinkin rannikolla asuville tuttu rakkolevä. 

Helsinkiläisen Bar Bardemin pääbaarimestari Liisa Lindroos lähti torstaina kohti Australian Sydneytä edustaakseen Suomea maailman suurimmassa baarimestarikilpailu World Classissa.

Ennakkotehtävänä kisaa varten Lindroos kehitteli cocktailin, jossa hyödynnetään Itämerelle hyvin tärkeää rakkolevää, sekä suunnitteli kampanjan rakkolevädrinkin ympärille.

Lindroosin tavoitteena on herätellä ajatusta rakkolevän laajemmasta hyödyntämisestä ja samalla sen suojelemisesta ja kannan elvyttämisestä Itämeressä.

Mutta miltä maistuu tuo osalle mökkirannoista tuttu näky, miten sitä voitaisiin hyödyntää ja miten Lindroos päätyi edustamaan Suomea kansainvälisessä kisassa?

Toista kertaa kisaamassa finaalissa

Ensi viikon tiistaina Sydneyssä alkaa World Class -kisan finaali, jonka loppumittelöt käydään saman viikon torstaina. Finaaliin on selvittänyt tiensä 52 baarimikkoa ympäri maailman. 

Jo Suomen edustajaksi pääseminen on itsessään saavutus ja Lindroosille tämä on jo toinen kerta samaisessa edustustehtävässä. Nainen kisasi World Class -kisoissa jo vuonna 2019, jolloin hän ei valitettavasti päässyt aivan finaaliin saakka.

Paikan päällä Australiassa kisataan neljässä eri tehtävässä ja 10 parasta selvittää tiensä torstain loppufinaaliin.

Viides finaalin tehtävistä oli ennakkotehtävä, joka kulki tänä vuonna nimellä Garnish with good.

Käytännössä kisaajien piti siis kehitellä cocktail, jolla on jonkinlainen yhteiskunnallinen vaikutus ja joka luo jotain positiivista omaan yhteisöön.

Ennakkotehtävässä arvosteltiin sitä, kuinka toimiva ja innovatiivinen cocktailin idea on sekä juoman positiivista vaikutusta. Lisäksi arvioinnissa otetaan huomioon, kuinka laajalle baarimestari saa levitettyä ideaa omasta visiostaan ja houkuteltua myös muita kampanjaan mukaan.

Lindroos päätyi hakemaan omalla juomallaan positiivista vaikutusta Itämerelle.

Miksi juuri rakkolevä?

Lindroos kertoo olleensa kesän alussa lentokoneessa matkalla Ouluun.

– Katsoin koneen ikkunasta Itämerta ja mietin vain sitä, kuinka paljon rakastan merta.

Lindroos on alun perin kotoisin Salosta ja viettänyt lapsuutensa kesät saaristossa.

– Aloin miettiä, miten huonokuntoinen Itämeri on tällä hetkellä ja onko jotain tapaa, miten pystyisin ottamaan Itämeren huomioon cocktailin ja kampanjan suunnittelussa.

Lindroos alkoi tutkia eri aiheita ja pinnalle nousi rakkolevä.

– En aikaisemmin edes tiennyt, että se on syötävää.

Lindroosille selvisi, että rakkolevä sisältää runsaasti mineraaleja ja jodia, jonka lisäksi se on hyvin tärkeä laji Itämerelle, antaen suojaa ja ravintoa muille eliöille.

– Olin monta päivää sellaisessa "Itämeri ja rakkolevä -höyryssä", Lindroos kertoo naureskellen.

Lindroos huomauttaa, että Suomessa tilataan paljon erilaisia leviä Aasiasta, muun muassa kombua ja noria.

– Meillä olisi myös omassa meressä syötävä levä, joka tarjoaa paljon ravinteita. Miksi emme hyödynnä sitä? Koko kampanjan ideana on se, että jos alkaisimme käyttämään rakkolevää enemmän, kysynnän kasvun myötä sitä voitaisiin alkaa myös viljellä Itämeressä.

Lindroosin mukaan rakkolevän viljelemisen mahdollisuutta on jo tutkittu.

Vision tarkoituksena ei ole siis viedä rakkolevän tuomaa ravintoa ja suojaa Itämeren muilta eliöiltä ihmisten tarpeisiin vaan nimenomaan viljelyn kautta mahdollistaa sekä rakkolevän säilyminen että sen hyödyntäminen ravintona.

Rakkolevää ei kannata siis mennä omin päin keräilemään, koska on hyvin tarkkaa mistä ja miten sitä ylipäätään voi kerätä. Rakkolevä, viralliselta nimeltään rakkohauru on kuitenkin silmällä pidettävä laji.

– Tässä olisi potentiaalia uusiin markkinoihin, ehkä jopa uuteen vientituotteeseen ja samalla tehtäisiin myös hyvää Itämerelle, Lindroos visioi.

Miten rakkolevä toimii drinkissä?

Lindroos hyödyntää rakkolevää kisadrinkissään uuttamalla sen makua ”Lissun levälimppariksi”.

– Juoma on vodkapohjainen ja sitten olen tehnyt siihen oman limsan, jossa veteen on uutettu tuoretta rakkolevää, tilliä sekä piparjuurta. Halusin hakea siihen vähän Moskovan muulin ideaa.

ÄLÄ KÄYTÄ MUISSA Rakkolevädrinkki
Lindroosin rakkolevädrinkin mukana tulee myös pussillinen rakkoleväsuolaa, joka toimii erinomaisesti esimerkiksi kalaruokien mausteena.

Lindroosin mukaan tilli ja piparjuuri toimivat hyvin makuparina levän kanssa, joka ehkä yksinään olisi hieman liian merellinen ja hankalasti lähestyttävä. Tilli raikastaa makuprofiilia ja piparjuuri taas antaa pientä poltetta.

Lindroos kuvailee rakkolevän makua sellaisenaan kuitenkin melko hennoksi.

– Se tuoksuu ja maistuu merelle, mutta ei ole sellainen kalamainen. Se on kevyesti suolainen, vähän vehreä. Moni kuvailee sitä niin, että ihan kuin kävelisi meren rannalla.

Katso myös: Cocktaileissa voi hyvin käyttää myös muita raaka-aineita, joita ei osaisi heti ajatella. Lindroos näyttää, miten pelkistä banaaninkuorista ja siirapista syntyy helposti siirappi. Juttu jatkuu videon alla.

Näin valmistat banaanisiirappia banaaninkuorista 0:50
Banaanisiirappia voi käyttää esimerkiksi cocktaileissa sekä leivonnassa tai maustaakseen kahvia.

Bardemissa tarjolla on nimenomaan Lindroosin kisajuoma.

– On tykätty, mutta monelle se saattaa olla vähän haastava, se maistuu kuitenkin levältä. Jos ei ole levän ystävä, niin en sitä myöskään suosittele. Toisaalta moni meidän vakioasiakkaistamme on tilannut sitä lisää, koska on tykännyt siitä.

Kampanja rakkoleväcocktailin ympärillä kulkee nimellä Bartenders of the Baltic Sea. Bardemin lisäksi 14 muutakin baaria Suomessa tarjoileekin parhaillaan rakkolevädrinkkejä 15. syyskuuta asti.

– Kun jokainen baari sai tehdä oman versionsa rakkolevädrinkistä, nähdään myös, miten monipuolisesti raaka-ainetta voidaan käyttää.

Lindroosin mukaan kampanjassa mukana olevat baarit ovat saaneet rakkolevädrinkeistä todella hyvää palautetta, ja osa asiakkaista on tullut kylään nimenomaan maistaakseen kyseisiä drinkkejä.

Kampanja jatkuu 15. syyskuuta asti.

Kampanjassa ovat mukana myös John Nurmisen säätiö sekä Itämerihaaste. Tavoitteena onkin, ettei idea rakkolevän hyödyntämisestä jäisi unholaan Lindroosin kampanjan päätteeksi, vaan yhteistyötä jatkettaisiin myös tulevaisuudessa.

Miksi kilpaileminen?

Lindroos paljastaa itsekin pohtineensa, mikä juuri kisaamisessa viehättää.

– Siitä saa todella paljon adrenaliinia, varsinkin jos pärjää. Siihen jää koukkuun siinä mielessä, että haluaa aina kehittää itseään enemmän ja nähdä, kuinka pitkälle pääsee baarimestarina.

Kilpailuissa joutuu poistumaan mukavuusalueeltaan ja ideoimaan jatkuvasti jotain uutta.

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

– Siinä kehittyy koko ajan baarimestarina myös siinä mielessä, että pystyn käyttämään niitä taitoja ihan normaalisti töissäkin.

Yksi aspekti kisaamisessa on myös tunnettavuus ja Lindrooskin haluaisi rakentaa itselleen nimeä huippubaarimikkona myös kansainvälisesti.

Reilusta viidestäkymmenestä tämän vuoden finaaliin päässeestä kisaajasta vain viisi on naisia.

– Tietyllä tavalla haluaa mennä sinne myös näyttämään mimmienergiaa, Lindroos naureskelee.

Lindroos haluaisikin omalla osallaan toimia myös esikuvana muille naisbaarimestareille.

– Tiedän, että on hirveästi taitavia naisbaarimestareita, jotka pyörittävät todella hienoja baareja, mutta he eivät vain kisaa. Haluaisin siinä innostaa, että muutkin mimmit lähtisivät kisaamaan ja uskaltaisivat haastaa itseään.

Katso myös: Kolme helppoa kikkaa drinkkien koristeluun kotona

Kolme helppoa kikkaa drinkkien koristeluun 2:53
Näillä helpoilla koristelutavoilla saat näyttävyyttä cocktaileihin myös kotibaarissa.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • masterchef2 (002)
      MasterChef Suomi

      MasterChef-keittiön valtaavat amatöörikokit! Satojen hakijoiden joukosta valitut, Suomen parhaat kotikokkaajat havittelevat liekinkuumaa MasterChef Suomi -arvonimeä ja 10.000 euron rahapalkintoa. Riittävätkö taidot kelloa vastaan kokatessa miellyttämään tuomaristoa? Uudella kaudella Kape Aihisen seuraksi tuomarikolmikkoon liittyy kaksi huippukokkia, Henri Alén sekä vaikuttavan kansainvälisen uran luonut Helena Puolakka.