Legendaarinen Subwayn tuote poistettiin yllättäen myynnistä Suomessa

subway subi
Kustannusten nousu on pakottanut Subwayn lopettamaan Päivän Subien myymisen Suomessa. Shutterstock

Täytetyistä leivistään tunnettu pikaruokaketju Subway on lopettanut Suomessa vuosien ajan myynnissä olleen tuotteen myynnin.

Suomen Subway-ravintoloista ei enää saa lainkaan suosittuja Päivän Subi -tuotteita. Ketjun ravintoloissa vuosien ajan myynnissä ollut Päivän Subi oli päivittäin vaihtuva, 15 senttimetrin pituinen tarjousleipä. Sen hinta oli viime aikoina 3,9 euroa. Subway Suomen maajohtaja Kati Litmanen kertoo MTV Uutisille Päivän Subin poistuneen ketjun valikoimista lokakuun loppupuolella. 

– Se ehti olla valikoimassa noin 18 vuotta, Litmanen kertoo.

Kustannusten nousu syynä tuotteen poistumiseen

Pikaruokaketju perustelee nettisivuillaan tuotteen poistumista ravintoloiden valikoimista.

– Hyvin poikkeukselliset ajat ja hintojen nousu ovat vaikuttaneet konkreettisesti meidän kaikkien, myös Subway-yrittäjiemme arkeen. Tästä syystä jo yli vuosikymmenen mukana kulkenut Päivän Subi -tarjous poistuu kaikista Subway-ravintoloista.

Ravintolaketjun mukaan yrittäjillä ei yksinkertaisesti ole mahdollisuutta enää antaa tarjousta nousseiden kustannusten vuoksi.

Maajohtaja Kati Litmasen mukaan raaka-ainekustannusten ohella erityisesti energian hinnan nousulla on ollut vaikutusta Subway-yrittäjien toimintaan.

Edelleen myynnissä Ruotsissa

Päivän Subi -kampanjaleipää on myyty muissakin maissa, ja esimerkiksi Ruotsin Subwayn listoilta näyttäisi edelleen löytyvän "Sub of the Day" 39 Ruotsin kruunun hintaan. Suomen Subway satsaa sen sijaan jatkossa kanta-asiakasohjelmaansa, jota kautta erilaisia tarjousleipiä voi edelleen löytää.

Litmasen mukaan suomalaisten suosikkisubi on ollut jo pitkään Kana Teriyaki.

– Se on edelleen meidän eniten myyty tuotteemme. Suomalaiset pitävät aina myös uutuuksista, joten tuomme niitä säännöllisesti. Olemme myös huomanneet, että kasvisperäisten tuotteiden kysyntä on kasvanut vuosien saatossa.

Subway ei suinkaan ole ainoa ravintola- tai pikaruokaketju, joka on joutunut miettimään tarjouksiaan uusiksi. Aiemmin on uutisoitu myös siitä, miten esimerkiksi McDonald'sin legendaarinen tarjoustuote, euron juusto, on nykyään jo lähes kahden euron hintainen.

Katso myös video: McDonald'silta jymy-yllätys: Big Mac meni uusiksi – näin hampurilainen on nyt muuttunut

McDonald'silta jymy-yllätys: Big Mac meni uusiksi – näin hampurilainen on nyt muuttunut 0:35
Tällainen on uusi, keväällä uudistettu Big Mac -hampurilainen.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!