Mainos

Tätä et ehkä tiennyt Kotipizzan tuotteista: Vuonna 1996 myyntiin tuli aikamoinen floppi – jauhelihapizzasta nousi järjetön kohu

Suomalaisen Kotipizza-ketjun pitkään historiaan mahtuu monia tuoteonnistumisia, mutta myös muutamia floppeja. 

Videolla tunnettujen yritysten logojen piilomerkityksiä. Oletko huomannut näitä?

Kerroimme lokakuussa vuonna 1987 perustetun Kotipizzan logon mielenkiintoisista yksityiskohdista, joita moni ei ollut aiemmin hoksannut. Tiedätkö sinä, miksi Kotipizzan logossa on kellonaika 11.50? 

– Logo on hieman muuttunut vuosien aikana. Piirteet ovat olleet jossain vaiheessa terävämpiä ja teksti kursiivilla. Pitkään logo oli puna-kelta-valkoinen ja nyt pääsääntöisesti vihreä, Kotipizzan viestintä- ja vastuullisuusjohtaja Antti Isokangas muun muassa kertoi MTV:lle.

Berlusconi haukkui suomalaisen ruoan ja siitä syntyi "maailman paras pizza"

Saimme tietoomme myös muita hauskoja faktoja liittyen Kotipizzan historiaan ja ketjun tuotteisiin. Moni ei välttämättä muista, että pizzaketjun tuotelistalta on vuosien varrella löytynyt muun muassa lasagnea ja jälkiruokapizzaa.

Kun Kotipizza aloitti toimintansa vuonna 1987 sen ruokalistalla oli 12 erilaista pizzaa, mukaan lukien suosikiksi noussut Perfetta, jonka täytteet saa valita itse. Tuotevalikoima on kuitenkin vuosien aikana paisunut ja tällä hetkellä listalla on 37 vakituista pizzatuotetta. Lisäksi tarjolla on säännöllisesti kausituotteita, esimerkiksi Sienimestari, joka on ollut listalla kolmena syksynä. Uusin ketjun tuotteista on lokakuussa myyntiin tullut Kebabrulla.

Kotipizza on menestynyt myös kansainvälisissä kilpailuissa: yrittäjät Jarmo Valtari ja Pertti Laitinen voittivat vuonna 2008 maailman parhaan pizzan palkinnon America’s Plate -kilpailussa New Yorkissa. Voittajapizza tuli Kotipizzan listalle hieman mukailtuna nimellä Berlusconi. Pizzassa on ruiskuitupohja, tomaattikastiketta, juustoa, savuporoa, kantarellia ja punasipulia. Pizzan nimi viittaa Italian silloiseen pääministeriin Silvio Berlusconiin, joka kritisoi julkisesti suomalaista ruokaa.

Jälkiruokapizza ja lasagne floppasivat – jauhelihapizzan katoaminen listalta synnytti kansanliikkeen

Muita 2000-luvun merkittäviä uutuuksia ovat olleet Kotzone-pizzat, Burgerpizza, Lankkupizzat, Monster-pizzat sekä ruiskuitupohja, jonka on saanut kaikkiin pizzoihin vuodesta 2008 lähtien.

– Vuosien varrella myynnissä on ollut myös useita tuotteita, jotka eivät ole menestyneet. Vuodesta 1996 lähtien myynnissä oli hetken aikaa Jälkiruokapizza, joka sisälsi omenahilloa ja omenalohkoja. Vuonna 2012 lanseerattiin Lasanen-niminen lasagne, jonka menestys jäi myös vaatimattomaksi, Kotipizzalta kerrotaan MTV:lle.

Iso virhe oli myös se, kun ketju yritti lopettaa jauhelihapizzansa myymisen vuonna 2014. Kun pizza poistui listalta, syntyi sen palauttamiseksi kansanliike. Lopulta Kotipizza taipui ottamaan jauhelihapizzan takaisin listoilleen vuonna 2015.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja