Miten pikaruokaravintoloiden uudet tuotteet kehitellään ja kuinka kauan menee, että ne jalostuvat ideasta konkreettiseksi tuotteeksi? Hesburgerin tuotekehityspäällikkö Eeva Mäki raottaa salaisuuksien verhoa tuotekehityksen takaa
Viime viikolla uutisoitiin, että suomalainen pikaruokaketju Hesburger täyttää tänä vuonna jo 40 vuotta. Suomen Turusta maailmankartalle ponkaisseella Hesburgerilla on nyt yhteensä 500 ravintolaa, joista kaukaisimmat sijaitsevat Venäjän itäpäässä Kamtšatkan niemimaalla.
Unelmaduuni tuotekehittäjänä
Hesburgerin, kuten monen muunkin hampurilaisketjun, myydyimpien tuotteiden listalle nousevat vanhat tutut klassikot, kuten tavalliset juusto- ja kerroshampurilaiset. Siitä huolimatta myös uusia hittituotteita luodaan silloin tällöin ja tuotekehitys on jatkuvaa.
Jo 10 vuoden ajan Hesburgerin tuotekehityksestä vastannut Eeva Mäki päätyi aikoinaan tehtäväänsä huomattuaan lehdestä ilmoituksen avoimesta työpaikasta. Työ hampurilaisketjun tuotekehittäjänä kuulosti Eevasta unelmaduunilta, ja sitä se loppujen lopuksi olikin.
– Työni on hyvin monipuolista ja vaihtelevaa. Vastaan Hesburgerkonseptin tuotekehityksestä, uusien tuote-, raaka-aine- ja pakkausideoiden testaamisesta, teen yhteistyötä raaka-ainetoimittajien kanssa, laadin reseptejä sekä osallistun laatuun, tuoteturvallisuuteen ja vastuullisuuteen liittyviin projekteihin. Seuraan ruoka-alan trendejä matkustamalla ja osallistumalla erilaisille alan messuille niin Suomessa kuin ulkomailla. Toimin esimiehenä tuotekehitystiimille, johon kuuluvat laatu- ja tuotekehityskoordinaattori Turussa ja kaksi tuotekehittäjää Pietarissa ja Tallinnassa, Mäki listaa.
