Mainos

Hesburgerin tuotekehityspäällikkö Eeva Mäki paljastaa, miten uudet tuotteet kehitellään – suuria onnistumisia ja yksi pieni hampurilaisfloppi: "Ei ollut menestys"

Miten pikaruokaravintoloiden uudet tuotteet kehitellään ja kuinka kauan menee, että ne jalostuvat ideasta konkreettiseksi tuotteeksi? Hesburgerin tuotekehityspäällikkö Eeva Mäki raottaa salaisuuksien verhoa tuotekehityksen takaa

Viime viikolla uutisoitiin, että suomalainen pikaruokaketju Hesburger täyttää tänä vuonna jo 40 vuotta. Suomen Turusta maailmankartalle ponkaisseella Hesburgerilla on nyt yhteensä 500 ravintolaa, joista kaukaisimmat sijaitsevat Venäjän itäpäässä Kamtšatkan niemimaalla.

Unelmaduuni tuotekehittäjänä

Hesburgerin, kuten monen muunkin hampurilaisketjun, myydyimpien tuotteiden listalle nousevat vanhat tutut klassikot, kuten tavalliset juusto- ja kerroshampurilaiset. Siitä huolimatta myös uusia hittituotteita luodaan silloin tällöin ja tuotekehitys on jatkuvaa.

Jo 10 vuoden ajan Hesburgerin tuotekehityksestä vastannut Eeva Mäki päätyi aikoinaan tehtäväänsä huomattuaan lehdestä ilmoituksen avoimesta työpaikasta. Työ hampurilaisketjun tuotekehittäjänä kuulosti Eevasta unelmaduunilta, ja sitä se loppujen lopuksi olikin.

– Työni on hyvin monipuolista ja vaihtelevaa. Vastaan Hesburgerkonseptin tuotekehityksestä, uusien tuote-, raaka-aine- ja pakkausideoiden testaamisesta, teen yhteistyötä raaka-ainetoimittajien kanssa, laadin reseptejä sekä osallistun laatuun, tuoteturvallisuuteen ja vastuullisuuteen liittyviin projekteihin. Seuraan ruoka-alan trendejä matkustamalla ja osallistumalla erilaisille alan messuille niin Suomessa kuin ulkomailla. Toimin esimiehenä tuotekehitystiimille, johon kuuluvat laatu- ja tuotekehityskoordinaattori Turussa ja kaksi tuotekehittäjää Pietarissa ja Tallinnassa, Mäki listaa.

Miten uudet tuotteet kehitellään?

Miten uusi tuote sitten kehitellään Hesburgerissa ja kuinka kauan kestää, että ideasta kehittyy valmis tuote? Pikaruokaketjussa seurataan Mäen mukaan aktiivisesti ruoka- ja kulutustrendejä sekä asiakkaiden odotuksia. Yhdeksi esimerkiksi Mäki nostaa kasvissyönnin suosion kasvun, jonka myötä Hesburger investoi uuteen kasviproteiinien tuotekehitykseen erikoistuneeseen tuotantolaitokseen.

– Hesburgerin vakiotuotevalikoimaan on jo pitkään kuulunut kasvisruokavalioon soveltuva hampurilainen ja tortilla. Vuonna 2019 lisäsimme valikoimaan uuden VEKE-majoneesin, joka on valmistettu ilman kananmunaa. Tuotevalikoimaan kuuluu nyt kaksi kasvispohjaista hampurilaista ja tortillaa.

Mäki kertoo, että uuden tuotteen kehittelyprosessi kestää tyypillisesti noin puolisen vuotta. Joskus jokin tuoteidea vaatii pidempää kehittelyä ja joskus taas tuote on saatu hyvin nopeastikin markkinoille.

– Esimerkiksi vuonna 2011 kehitettiin vähähiilihydraattinen Karppurilainen, joka lanseerattiin vain pari kuukauden kuluessa kehityksen aloituksesta markkinoille, koska vallitsevaan karppaustrendiin haluttiin reagoida mahdollisimman nopeasti.

”Urallani suurimpia onnistumisia ovat olleet kaikki vakiovalikoimaan päätyneet tuotteet”

Yhdeksi suurimmaksi oivalluksekseen urallaan Hesburgerin tuotekehittäjänä Mäki nostaa smoothie-tuotteiden tuomisen pikaruokaketjun vakiovalikoimaan. Tuotteiden lanseeraushetkellä vain harvat ravintolat Suomessa myivät smoothieita, eikä Hesburgerillakaan aluksi uskottu niiden kysyntään.

– Nyt ne ovat saavuttaneet pysyvän sijan meidän valikoimissamme terveellisenä välipalana. Olen ollut tyytyväinen myös kampanjaluontoisessa myynnissä olleisiin erikoistuotteisiin, kuten Halloumihampurilaiseen, joka on saavuttanut suosiota myös Baltian maiden ravintoloissamme, Mäki sanoo ja jatkaa vielä:

– Urallani suurimpia onnistumisia ovat olleet kaikki vakiovalikoimaan päätyneet tuotteet, kuten esimerkiksi Soijatortilla, joka on ollut myynnissä jo useamman vuoden ajan ja saanut hyvää palautetta myös muilta kuin kasvissyöjiltä.

Tryffelihampurilainen ei sopinut koronakevääseen

Aina ei kuitenkaan tule sataprosenttisia onnistumisia. Osa uusista tuotteista poistuu myynnistä vähin äänin. Hieman mönkään meni muun muassa viime keväänä uuden hampurilaisen lanseeraus.

– Viime keväänä kokeilimme myydä maultaan hieman hienostuneempaa Tryffelihampurilaista, joka ei myynnillisesti ollut kuitenkaan menestys. Joskus aika voi myös olla väärä lanseeraukselle, kuten tällä kertaa korona aiheutti myynnissä haasteita. Olemme myös huomanneet, että uutuustuotteen mainoksella ja tuotteen nimellä on vaikutusta siihen, miten suosittu kampanjasta tulee. Pyrimme nimeämään tuotteen makua antavan komponentin mukaisesti mahdollisimman selkeästi.

Onneksi yksi ei-niin-suosituksi osoittautunut tuote ei kuitenkaan pitkän historian omaavaa pikaruokaketjua kaada, vaan tuotekehityksessä porskutetaan eteenpäin uusin ideoin.

–Tuotekehityksessä suurta onnistumista tuo hetki, kun ideasta on syntynyt valmis tuote ja asiakas antaa siitä positiivista palautetta. Silloin tuntee onnistuneensa työssään.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja