Kofeiiniton kahvi ei ole lyönyt läpi Suomessa. Syy tähän löytyy siitä, että suomalaiset kaipaavat kofeiinin piristävää vaikutusta, eivätkä juo kahvia pelkän maun vuoksi.
Suomalaiset juovat kahvia siksi, että se maistuu hyvältä – ja siksi, että se piristää. Tästä syystä maailmalla trendituotteena tunnettu kofeiiniton kahvi ei kelpaa suomalaisille.
– Kofeiiniton kahvi ei kerta kaikkiaan käy Suomessa kaupaksi. Se on Yhdysvalloissa todella iso ilmiö, mutta Suomessa se ei kiinnosta, Meiran markkinointipäällikkö Marleena Bask toteaa.
– Suomalaiset kokevat, että kofeiiniton kahvi on kuin vodkaa ilman voltteja. Suomalaisille on tärkeää, että kahvi piristää, Bask jatkaa.
TIESITKÖ? Juuri nyt on trendikästä juoda suurilla suodattimilla valmistettuja vaaleita suodatinkahveja ja tarjoilla kahvi ruoan seurana.
Suomalaiset ovat suodatinkahvikansaa
Kofeiinittoman kahvin sijaan valtaosa suomalaisista juo suodatinkahvia. Toinen suomalaisten suosiman kahvi erityispiirre on vaaleapaahtoisuus.
– 90 prosenttia myymästämme kahvista on suodatinkahvia ja tuosta määrästä 75 prosenttia on vaaleapaahtoista, Bask kertoo.
Vaikka puhutaan paljon kokonaisista pavuista ja kapseleista, niin niiden osuus kaikesta Suomessa myydystä kahvista on hyvin pieni. Esimerkiksi kahvikapselien käyttö kasvoi pari vuotta sitten monta sataa prosenttia vuodessa, mutta nyt kasvu on pysähtynyt noin viiden prosentin tietämille.

