Etkö voi syödä kalaa? Terveellisiä rasvoja saat muistakin ruoista

edamame
Shutterstock

Jos kala ei maistu, kannattaa omega-3-rasvahapot hankkia muista ruoka-aineista.

Omega-3-rasvahappojen terveyshyödyt ovat kiistattomat.

Rasvahapot voivat auttaa estämään sepelvaltimotautia, Alzheimerin tautia ja masennusta. Lisäksi veren korkea omega-3-pitoisuus on yhdistetty pitkäikäisyyteen, kertoo Annals of Internal Medicine -lehdessä julkaistu tutkimus.

Erityisesti omega-3-rasvahappoja saa rasvaisista kaloista, mutta jos syystä tai toisesta et voi kalaa syödä, on muitakin ruoka-aineita, joiden avulla saat tyydytettyä omega-3-rasvahappo-tarpeesi.

Lue Women's Health -sivuston lista muista omega-3-rasvahappoa sisältävistä ruoista.

Edamame-pavut

Edamame-pavut ovat hyvä omega-3-rasvahappojen lähde.

– Ne ovat täydellinen terveysvälipala, sillä ne sisältävät kuitua ja proteiinia, hehkuttaa The Small Change Diet -kirjan kirjoittanut ravintoasiantuntija Keri Gans.

Pellavansiemenöljy

– Pellavansiemenet ovat hyvä kuidun lähde, mutta jotta saisit tarpeeksi omega-3-rasvahappoja, täytyy sinun nauttia pellavansiemenöljyä, kertoo Gans.

Öljy on tiiviimmässä muodossa, jonka vuoksi siitä saa enemmän rasvahappoja.

Omega-3-kananmunat

Valitse kaupan hyllyltä omegamunia ja saat entistä enemmän terveellisiä rasvoja proteiinipitoisesta aamumunakkaastasi.

Saksanpähkinät

Kaikista pähkinöistä juuri saksanpähkinöissä on eniten omega-3-rasvahappoja. Lisäksi saksanpähkinöissä on paljon kuitua ja esimerkiksi kalsiumia, magnesiumia ja kaliumia.

Lue myös:

    Parhaat ruokaohjelmat

    • card_kaappaus_keittiossa
      Kaappaus keittiössä

      Huippukokki Kari ‘Kape’ Aihinen rientää suomalaisten kotikokkien avuksi. Nirsoilu, napostelu ja liian yksipuoliset ruokavaliot jäävät historiaan, kun Kape palauttaa keittiöihin tekemisen ilon sekä tuo lautasille värejä ja terveellisiä, maukkaita ruokia. Tehdään keittiöstä taas kodin paras paikka!

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja