Mainos

Tiesitkö tätä oliiveista? Syy, miksi sinunkin kannattaisi niitä syödä

Oliiveja kannattaa syödä, sillä ne sisältävät monia ihmiselle tärkeitä ravintoaineita.

Oliivit ovat myös olennainen osa viime aikoina pinnalla ollutta Välimeren ruokavaliota, joka valittiin tämän vuoden parhaaksi ruokavalioksi U.S. News & World Reportin toimesta.

Jos et pidä oliivien mausta, ei hätää: voit saada monia oliivien tarjoamia terveyshyötyjä, vaikka et popsisi oliiveja sellaisenaan suuhusi. Esimerkiksi oliiviöljystä saa samoja ravintoaineita kuin pelkistä oliiveistakin.

Oliivit eivät ole sattumalta suosittuja. Tässä neljä hyvää ravintoainetta, joita niistä saa.

Antioksidantit

Oliivit ovat täynnä E-vitamiineja ja polyfenoleja, jotka ovat voimakkaita antioksidantteja.

Antioksidantit ovat yhdisteitä, joita esiintyy ihmisen elimistössä ja joista osan ihminen saa ravinnosta. Antioksidantit estävät elimistössä tapahtuvaa vapaiden radikaalien aiheuttamaa hapettumista. Vapaat radikaalit voivat aiheuttaa vaurioita muun muassa DNA:han ja solukalvojen rakenteisiin.

Hyvät rasvat

Oliiveissa on paljon kertatyydyttymättömiä rasvahappoja, jotka lukeutuvat hyviin rasvoihin. Kyseiset rasvahapot esimerkiksi alentavat veren kolesterolipitoisuutta.

Myös oliiviöljy sisältää runsaasti kertatyydyttymättömiä rasvahappoja.

Rauta

Rautaa löytyy erityisesti mustista oliiveista. Rauta on ihmiselle välttämätön ravintoaine, joka esimerkiksi auttaa hapen kuljettamisessa verenkiertoon.

Raudanpuute voi aiheuttaa muun muassa väsymystä, päänsärkyä ja kalpeutta. Real Simplen mukaan sata grammaa oliiveja päivittäin kattaa 16 prosenttia raudan päivän saantisuosituksesta 19-40 vuotiailla naisilla.

Kuidut

Kokonaisia oliiveja syömällä tankkaat itseesi ravintokuituja. Ravintokuidut muun muassa edistävät suolen normaalia toimintaa.

Oliiveista saatavien kuitujen määrä ei ole kuitenkaan kovin suuri, joten pelkästään niiden varaan ei kannata laskea kuitujen riittävää saantia.

***

Videolla Fazer Labin ravitsemustieteiden tohtori Marika Laaksonen kertoo suomalaisen ruokailukulttuurin välipalaistumisesta.

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja