Mainos
Mainos

11 ruokaa, joita ravitsemusterapeutit syövät lähes päivittäin – ja joita sinunkin pitäisi

Ottamalla seuraavat asiantuntijoiden suosimat raaka-aineet osaksi arkeasi, muutat ruokavaliosi heittämällä sekä terveellisempään että herkullisempaan suuntaan. 

Videolla esitellään ruoat, jotka aiheuttavat tutkitusti eniten riippuvuutta. 

Sen sijaan, että ravitsemusterapeutit ja ravintoasiantuntijat noudattaisivat päivästä toiseen tiukkaa ruokavaliota, suurin osa heistä syö ennen kaikkea ravitsevaa ja monipuolista ruokaa, joka pitää vatsan täynnä ja kehon terveenä. 

Asiantuntijat paljastivat nyt joukon ruokia, jotka kuuluvat heidän jokapäiväiseen ruokavalioonsa. 

1) Oliiviöljy

Kun puhutaan terveellisistä rasvoista, asiantuntijat eivät voi ohittaa oliiviöljyä. Oliiviöljyn rasvahappokoostumus on nimittäin parempi kuin missään muussa ruoanlaittoon käytettävässä öljyssä.

Lisäksi oliiviöljy sisältää runsaasti antioksidantteja, jotka suojaavat muun muassa soluvaurioilta. Oliiviöljyä käyttäessä kannattaakin tiedostaa, että mitä tuoreempaa öljy on, sitä enemmän antioksidantteja se sisältää.

2) Ristikkäiskukkaiset vihannekset

Ristikkäiskukkaisia vihanneksia, kuten kukka-ja parsakaalia, kutsutaan useissa yhteyksissä superfoodeiksi, eikä suotta. Näiden vihannesten syömisen on todettu suojaavan syöpää aiheuttavilta tekijöiltä ja soluvaurioilta. Lisäksi näillä vihanneksilla on tutkitusti tulehdusta ehkäiseviä vaikutuksia, ja ne auttavat myös verensokerin säätelyssä. 

3) Lohi

Lohikalat ovat yksi parhaista luonnollisista omega-3-rasvahappojen lähteistä. Lohen sisältämillä hyvillä rasvoilla on todettu olevan positiivisia vaikutuksia erityisesti sydämen terveydelle.

4) Saksanpähkinät

Korkeasta rasva- ja kaloripitoisuudesta huolimatta pähkinöiden syöminen on tutkitusti hyväksi terveydelle, ja toisin kuin voisi luulla, pähkinöistä on jopa todettu olevan apua painonhallinnassa.

Pähkinöitä saksanpäkinät sisältävät eniten omega-3-rasvahappoja. Näitä runsaasti hyviä rasvahappoja sisältäviä pähkinöitä suositellaankin nautittavaksi 10–15 kappaletta per päivä.  

5) Marjat

Kaikki marjat aina mustikoista mansikoihin ovat erinomaisia antioksidantin, C-vitamiinin ja kuidun lähteitä. Marjojen syömisellä on tutkitusti ikääntymistä hidastavia vaikutuksia.

Hyvä puoli marjoissa on myös se, että ne sisältävät hyvin vähän kaloreita, joten näitä herkkuja voit nauttia hyvillä mielin niin paljon kuin mielesi tekee.

6) Bataatti

Bataatti on erittäin hyvä beetakaroteenin, soluvaurioilta suojaavan antioksidantin lähde. Bataatti sisältää myös runsaasti ravintokuitua ja B-ryhmän vitamiineja, ja nämä kaikki yhdessä tekevät bataatusta yhden parhaista lisukevaihtoehdoista.

Tällä oranssilla vihanneksella on myös matala glykogeeninen indeksi, mikä tarkoittaa sitä, että sen syöminen pitää verensokerisi aisoissa.

7) Kreikkalainen jogurtti

Kreikkalainen jogurtti sisältää enemmän proteiinia kuin monet muut jogurtit, mikä tekee siitä erinomaisen aamupalavaihtoehdon. Proteiini pitää nälän poissa ja verensokerin tasaisena. 

8) Siemenet

Vaikka pähkinät nousevat usein esille terveyttä edistävistä ruoista puhuttaessa, myös siemenet ovat mitä erinomaisinta syötävää. 

Sen lisäksi, että siemenet sisältävät hyviä rasvahappoja, ne ovat täynnä hivenaineita, kuten sinkkiä, magnesiumia ja rautaa. Erityisesti kasvisyöjien kannattaa lisätä siemeniä lautaselleen.   

9) Simpukat

Äyriäiset, erityisesti simpukat ja osterit ovat asiantuntijoiden mukaan erinomaista syötävää, sillä ne sisältävät runsaasti rautaa, jodia ja sinkkiä, eli juuri niitä ravintoaineita, joista ihmisillä on eniten puutetta.

Simpukat ja osterit ovat lisäksi hyvin vähäkalorista syötävää.

10) Kananmunat

Kananmuna hipoo ravintosisällöltään lähes täydellisyyttä. Se sisältää runsaasti proteiinia, vitamiineja ja kivennäisaineita. Erinomaisen ravintosisältönsä lisäksi kananmunat ovat mitä parhainta syötävää myös monipuolisuutensa ja helppoutensa vuoksi.

Kananmunien ei ole todettu lisäävän veren kolesterolipitoisuutta, joten kananmunia voi syödä senkin puolesta huoletta.

11) Palkokasvit

Edulliset pavut ovat viime vuosina tehneet kovasti tuloaan niiden korkean proteiinipitoisuuden vuoksi. Tämä on asiantuntijoiden mukaan vain ja ainoastaan hyvä asia, sillä papujen sisältävän kuidun on todettu auttavan laskemaan veren kolesterolitasoja.

Tämän lisäksi pavut sisältävät myös B-ryhmän vitamiineja, rautaa, kalsiumia, fosforia, sinkkiä ja magnesiumia.

Lähde. News.com.au

Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja