Alkoholin vaikuttajamarkkinointiin suunnitellut muutokset eivät näytä toteutuvan alkuperäisen esityksen mukaisesti.
Uutisoimme aikaisemmin hallituksen alkoholilakiesityksen kohdasta, jossa pyrittiin rajoittamaan alkoholijuomien vaikuttajamarkkinointia. Esitys oli silloin lausuntokierroksella, joka on nyt tullut päätökseen. Lausunnon jätti muun muassa viiniasiantuntija Ilkka Sirén, joka on puhunut aiheesta aktiviisesti sosiaalisessa mediassa.
Sirén kertoo Instagramissa saaneensa käsiinsä lakiesitysasiakirjan, joka on peräisin lainsäädännön arviointineuvostolta, jonne se on tullut sosiaali- ja terveysministeriöltä. MTV Uutiset on nähnyt tämän asiakirjan.
– Esityksessä olleista markkinoinnin tiukennuksista luovuttiin kokonaan. Markkinoinnin tiukennukset olisivat kohdistuneet Suomeen sijoittautuneisiin toimijoihin, mikä olisi asettanut kotimaiset toimijat epätasa-arvoiseen asemaan ulkomaisiin toimijoihin nähden, asiakirjassa kerrotaan.

