Yritys vastasi käsittämättömällä tavalla asiakkaan asialliseen kysymykseen – someraivohan siitä syntyi: "Tuopa eskaloitui nopeasti"

Tunnettu yritys mokasi pahasti someviestinnässään.

Puhelimien kuoria ja muita tarvikkeita myyvä Dbrand joutui pyytämään anteeksi ja tarjosi kymppitonnin hyvitystä asiakkaalle, jota kanadalaisyritys pilkkasi somekanavallaan X-palvelussa (ent. Twitter). Asiasta uutisoi muun muassa The Economic Times.

Tilanne pääsi syntymään, kun intialainen, Alankomaissa työskentelevä Bhuwan Chitransh kertoi yrityksen sosiaalisessa mediassa asialliseen tapaan tyytymättömyydestään MacBookin suojakuorta kohtaan. Kuori oli vaihtanut väriään jo kahden kuukauden kuluttua sen ostamisesta, ja Chitransh tiedusteli, miten hänen tulisi toimia. 

Sen sijaan, että Dbrand olisi ottanut kantaa asiakkaan ongelmaan, yrityksen someviestinnästä vastaavat päättivät pilkata asiakasta rajulla kädellä. 

– Sukunimesi on käytännössä paskaihottuma [eng. shit rash], ole nyt tosissasi, yhtiö täräytti Chitranshille.

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

"Vitsi" ei osunut eikä uponnut somekansaan, joka piti kuittailua rasistisena. Moni käyttäjä vaati yritystä pyytämään anteeksi. 

"Tuopa eskaloitui nopeasti"

Saamastaan palautteesta huolimatta yhtiö ei suostunut poistamaan X-julkaisuaan, vaan jätti alkuperäisen viestin näkyville. Julkaisu sai miljoonia katselukertoja ja tuhansia kommentteja. 

– Tuopa eskaloitui nopeasti. Kyllä, pilkkasimme tyypin nimeä. Se oli valtava munaus. Pyysimme anteeksi häneltä suoraan, ja tarjosimme 10 000 dollaria hyvän tahdon eleenä, Dbrand lopulta päivitti.

Yritys myös puolusti sometaktiikkaansa rehvakkaasti yli kahdelle miljoonalle seuraajalleen.

– Olemme vitsailleet asiakkaiden kustannuksella sosiaalisessa mediassa jo yli vuosikymmenen. Emme aio lopettaa, mutta ehkä ensi kerralla se olet sinä, joka saa 10 000 dollaria.

Dbrandin kanssa yhteistyötä tehnyt tunnettu teknologiavaikuttaja Marques Brownlee puuttui peliin ja totesi somessa, ettei aio jatkaa yhteistyötä, jos yritys ei poista julkaisuaan. Myös julkaisun kohde, Chitransh itse, tyrmäsi yrityksen käytöksen rasistiseksi. 

Lopulta Dbrand nöyrtyikin poistamaan julkaisunsa.

– Hyvä on. Jätimme loukkaavan twiitin julki, koska emme halunneet vaikuttaa siltä, että lakaisisimme tilanteen maton alle. Tunnustamme, että alkuperäinen twiittimme meni liian pitkälle ja loi alustan vihamieliselle keskustelulle. Koska olemme sopineet Bhuwanin kanssa, voimme poistaa twiitin ja olla tietoisempia jatkossa, yrityksen julkaisussa todetaan.

Dbrand ei ole ainoa yritys, joka on valinnut pisteliäisyyden sometaktiikakseen. Esimerkiksi halpalentoyhtiö Ryanair on tunnettu samankaltaisesta taktiikasta.

Katso myös: Millä yrityksillä on paras maine?

Millä yrityksillä on paras maine - ja miten se rakennetaan? 9:40
Miten yrityksen hyvä maine rakennetaan?

Lue myös:

    Uusimmat