Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Yritys vastasi käsittämättömällä tavalla asiakkaan asialliseen kysymykseen – someraivohan siitä syntyi: "Tuopa eskaloitui nopeasti"

Yrityksen vastaus asiakkaalle aiheutti someseuraajissa ärsytystä. Kuvituskuva.
Yrityksen vastaus asiakkaalle aiheutti someseuraajissa ärsytystä. Kuvituskuva.Shutterstock
Julkaistu 15.04.2024 12:12

Hannakaisa Taskinen

hannakaisa.taskinen@mtv.fi

Tunnettu yritys mokasi pahasti someviestinnässään.

Puhelimien kuoria ja muita tarvikkeita myyvä Dbrand joutui pyytämään anteeksi ja tarjosi kymppitonnin hyvitystä asiakkaalle, jota kanadalaisyritys pilkkasi somekanavallaan X-palvelussa (ent. Twitter). Asiasta uutisoi muun muassa The Economic Times.

Tilanne pääsi syntymään, kun intialainen, Alankomaissa työskentelevä Bhuwan Chitransh kertoi yrityksen sosiaalisessa mediassa asialliseen tapaan tyytymättömyydestään MacBookin suojakuorta kohtaan. Kuori oli vaihtanut väriään jo kahden kuukauden kuluttua sen ostamisesta, ja Chitransh tiedusteli, miten hänen tulisi toimia. 

Sen sijaan, että Dbrand olisi ottanut kantaa asiakkaan ongelmaan, yrityksen someviestinnästä vastaavat päättivät pilkata asiakasta rajulla kädellä. 

– Sukunimesi on käytännössä paskaihottuma [eng. shit rash], ole nyt tosissasi, yhtiö täräytti Chitranshille.

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

"Vitsi" ei osunut eikä uponnut somekansaan, joka piti kuittailua rasistisena. Moni käyttäjä vaati yritystä pyytämään anteeksi. 

Lue myös: Yhdysvaltalainen kirjakauppias turhautui asiakkaan toiminnasta – muistuttaa vaikutuksista: "Älkää tehkö näin pienelle yritykselle"

"Tuopa eskaloitui nopeasti"

Saamastaan palautteesta huolimatta yhtiö ei suostunut poistamaan X-julkaisuaan, vaan jätti alkuperäisen viestin näkyville. Julkaisu sai miljoonia katselukertoja ja tuhansia kommentteja. 

– Tuopa eskaloitui nopeasti. Kyllä, pilkkasimme tyypin nimeä. Se oli valtava munaus. Pyysimme anteeksi häneltä suoraan, ja tarjosimme 10 000 dollaria hyvän tahdon eleenä, Dbrand lopulta päivitti.

Yritys myös puolusti sometaktiikkaansa rehvakkaasti yli kahdelle miljoonalle seuraajalleen.

– Olemme vitsailleet asiakkaiden kustannuksella sosiaalisessa mediassa jo yli vuosikymmenen. Emme aio lopettaa, mutta ehkä ensi kerralla se olet sinä, joka saa 10 000 dollaria.

Dbrandin kanssa yhteistyötä tehnyt tunnettu teknologiavaikuttaja Marques Brownlee puuttui peliin ja totesi somessa, ettei aio jatkaa yhteistyötä, jos yritys ei poista julkaisuaan. Myös julkaisun kohde, Chitransh itse, tyrmäsi yrityksen käytöksen rasistiseksi. 

Lopulta Dbrand nöyrtyikin poistamaan julkaisunsa.

– Hyvä on. Jätimme loukkaavan twiitin julki, koska emme halunneet vaikuttaa siltä, että lakaisisimme tilanteen maton alle. Tunnustamme, että alkuperäinen twiittimme meni liian pitkälle ja loi alustan vihamieliselle keskustelulle. Koska olemme sopineet Bhuwanin kanssa, voimme poistaa twiitin ja olla tietoisempia jatkossa, yrityksen julkaisussa todetaan.

Dbrand ei ole ainoa yritys, joka on valinnut pisteliäisyyden sometaktiikakseen. Esimerkiksi halpalentoyhtiö Ryanair on tunnettu samankaltaisesta taktiikasta.

Lue myös: Näin kuluttajia johdetaan Suomessa harhaan – "Tapoja on valtavasti"

Katso myös: Millä yrityksillä on paras maine?

9:40Millä yrityksillä on paras maine - ja miten se rakennetaan?Miten yrityksen hyvä maine rakennetaan?

Lue uusimmat lifestyle-artikkelit!

Lähde: The Economic Times

Lisää aiheesta:

Tamperelaisfirma hämmästyi verkkokaupan yllättävästä kävijäpiikistä – syyksi paljastui somessa leviävä kuvakaappausKosmetiikkafirmalta tiukka kannanotto: Vetäytyy somestaÄiti lisäsi lastensa eväsrasioihin alkoholittomia drinkkejä: "Täydellinen lisä koulujen lounaille" – kaikkia ei "vitsi" naurattanutAmerikkalaisyritys uudisti mahjong-pelin – somekohuhan siitä syntyi: "Oppikirjaesimerkki kulttuurisesta omimisesta"Keittiöpäällikkö Tomin vuodatus "ravintolan pahimmista asiakkaista" voi koskettaa sinuakin – karu ilmiö tuttu myös Suomesta: "Käytöksenne on häpeällistä"Mekkokuvassa äärimmäisen nolo moka – verkkosivusto muokkasi kiusallisen yksityiskohdan äkkiä pois: "Se oli nopeaa"
Mitä ihmettä?Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Mitä ihmettä?
  • 21.10.06:34
    Internet

    Pätkiikö netti? Syy saattaa piillä keittiössä

  • 8.10.19:10
    Chile

    Maailman kuivimmassa paikassa tapahtui ihme

  • 5.10.07:35
    Niksit

    Raivostuttavan muovipakkauksen avaaminen onkin yllättävän helppoa – ja onnistuu ilman saksia!

  • 24.9.18:58
    Ikääntyminen

    Oletko syntynyt 1980-luvulla? Kaikki nämä arkiset asiat ovat sinua nuorempia

  • 22.9.20:08
    Luonto ja eläimet

    Taloyhtiötä Saksassa piinannut "nuorisoporukka" olikin etana