Tamperelaisfirma hämmästyi verkkokaupan yllättävästä kävijäpiikistä – syyksi paljastui somessa leviävä kuvakaappaus

Kuluttajan muistisäännöt verkkokaupassa 2:15
KATSO MYÖS: Verkkokauppa kasvaa jatkuvasti. Mitkä ovat tärkeimmät asiat verkossa kauppaa tehdessä? Aiheesta kertomassa Kilpailu- ja kuluttajaviraston lakimies Kristiina Vainio.

Suomalainen Valco Oy kertoo tiedotteessaan tiistaina yllättäneestä verkkokaupan myyntipiikistä. Piikin syynä oli yrityksen mukaan sosiaalisessa mediassa levinneet kuvakaappaukset yrityksen vitsikkäistä toimitusehdoista.

Tampereella sijaitseva Valco Oy kertoo tiedotteessaan, että suomalaisyrityksen toimistolla raavittiin ihmeissään päitä, kun myynti lähti tiistaina "rakettimaiseen nousuun". Myös yrityksen sähköposti täyttyi yhteydenotoista.

Mistä ihmeestä yhtäkkisessä kiinnostuksessa sitten oli kyse? Vastamelukuulokkeistaan tutun yrityksen mukaan verkkokaupasta napattu kuvakaappaus oli lähtenyt leviämään sosiaalisessa mediassa aiheuttaen näin yllättävää pöhinää.

Esimerkiksi tämä vanhempi kuva levisi Redditissä. Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä.

Somessa levinneessä kuvakaappauksessa on pätkä yrityksen vanhoilta sivuilta toimitusehdoista, joissa vitsailtiin englanniksi toimituksen olevan ilmainen "paitsi USA:han ja muihin kehitysmaihin".

Viraalikuva johti kävijäryntäykseen vitsikkäästä mainonnastaan tunnetun Valcon sivuille, joista lähti leviämään uusia kuvakaappauksia. Vitsikäs ote keräsi huumorisivusto 9GAGilla tuhansia tykkäyksiä ja satoja kommentteja. Sen lisäksi kuva levisi ainakin suositussa Reddit-palvelussa, jossa sitä on kommentoitu jo yli 4000 kertaa. Valcon perustaja Henri Heikkinen kertoo MTV Uutisille, että viraalihitteys toi verkkokauppaan sadan tuhannen kävijän piikin.

– Iltapäivällä kun katsoi myyntejä, oli olo vähän kuin olisi vessakäynnillä ropissut yhtäkkiä raakatimantteja pönttöön, Heikkinen kommentoi puolestaan tiedotteessa.

Mies myöntää MTV Uutisille olevansa itse kieli poskella tehdyn markkinoinnin takana. Alla yksi esimerkki:

Jos julkaisu ei näy, voit katsoa sen täältä

"Ei ole oikein mitään myytävää"

Yksi negatiivinen puoli yhtäkkisessä kiinnostuksessa kuitenkin oli.

– Luonnollisesti tämä myyntipiikki tuli meille juuri silloin, kun varastot ovat ihan tyhjät, eikä ole oikein mitään myytävää. Myydään nyt sitten ennakkoon, kun ei oikein muuta voida, Heikkinen toteaa tiedotteessa.

Yllättävä kiinnostus tuli kuitenkin hyvään saumaan vaikean alkuvuoden jälkeen. Esimerkiksi useita teollisuudenaloja, kuten elektroniikka- ja autovalmistajia, vaivannut komponenttipula on ollut myös Valcon kiusana. Lisäksi korona on haitannut yrityksen liiketoimintaa aiheuttaen katkoksia toimitusketjuihin. Viime vuonna yritys kärsi myös satojen tuhansien eurojen vahingoista liittyen rikkinäisiin muistipiireihin.

Juttua päivitetty 6.4. klo 17.19: Kuvakaappauksen muotoilua tarkennettu.

Tämä äiti vertaili tuotteita verkkokaupassa, mutta jätti tilauksen tuonnemmaksi – sitten laatikoita alkoikin saapua:

2-vuotias taapero tilasi netistä jättimäisen kasan huonekaluja 1:27
Olkoon tämä merkkinä jokaiselle perheelliselle nettishoppailijalle: verkkokaupan ostoskoriin ei kannata kasata tavaraa, jonka kenties aikoo ostaa josksu myöhemmin! Äiti Madhu Kumar oppi läksyn kovimman kautta, kun hänen lapsensa tilasi netistä tavaraa noin 1500 eurolla...

Lähde: Valco

Lue myös:

    Uusimmat