Mahjong-pelin uudistus on aiheuttanut närää. Tapahtuneesta kertoo Fox News.
Dallasilainen, marraskuussa 2020 perustettu The Mahjong Line -yritys joutui toimintansa alkumetreillä kritiikin kohteeksi, kun se uudisti Kiinasta lähtöisin olevan mahjog-pelin symboleita. Yrityksen myymissä peleissä symboleita ja merkkejä oli korvattu kirsikoilla, kuplilla ja salamoilla. Pelitiilet olivat neonvärisiä.
Firman perustajat ovat kolme valkoihoista naista. Sosiaalisessa mediassa heitä alettiin paheksua, koska monen mielestä kiinalaisten merkkien poistamisen myötä pyyhkiytyi pois osa pelin kulttuurisesta merkityksestä.
Erityisesti paheksuntaa herätti nettisivuilta löytynyt teksti, jossa yrityksen perustajat kertoivat halunneensa antaa pelille ”kunnioittavan piristyksen”. Tuo teksti on sittemmin poistettu verkkosivuilta, mutta siitä on julkaistu kuvakaappauksia Twitterissä.
LUE MYÖS: Kauneusbrändi nimesi poskipunan Anne Frankin mukaan – sai aikaan someraivon: "Mitä he ajattelivat?"
Somessa paheksuttiin
Monet sosiaalisen median käyttäjät paheksuivat muutoksia.
– Minun kulttuurini kuuluu maailman vanhimpiin sivilisaatioihin. Se on tuhansien vuosien traditioiden ja historian tulosta. Kulttuurini ei ole halpa värityskirja, jota voi täyttää tai ”tehdä nätimmäksi” joidenkin etuoikeutettujen teinien standardeilla mitattuna, kirjoitti kuvakaappauksen jakanut twitter-käyttäjä .
