Mainos

Keittiöpäällikkö Tomin vuodatus "ravintolan pahimmista asiakkaista" voi koskettaa sinuakin – karu ilmiö tuttu myös Suomesta: "Käytöksenne on häpeällistä"

Ravintolavaraus ei tarkoita pelkkiä illallistreffejä, vaan kyse on sitoutumisesta, muistuttaa Michelin-kokki Tom Kerridge. Tunnettu huippukokki avautui aiheesta Instagram-tilillään ja päivityksestä tuli hitti, kertoo muun muassa Fox News.

Lontoolaisen Kerridge’s Bar & Grill -ravintolan keittiöpäällikkö Tom Kerridge vuodatti ajatuksia herättävän kirjoituksen Instagram-tililleen sen jälkeen, kun ravintolan lauantai-ilta meni pahasti penkin alle. Jopa 27 ihmistä nimittäin päätti jättää tulematta ravintolaan, vaikka oli tehnyt varauksen. Asiakkaat eivät peruneet ravintolavaraustaan, vaan jättivät yksinkertaisesti tulematta.

Keittiöpäällikkö Kerridgen mukaan tilanne on katastrofaalinen ravintolayritykselle, jolla menee jo muutenkin hieman huonosti koronaviruspandemian seurauksena.

– Tämä kirjoitus on niille 27 ihmiselle, jolla oli varaus lauantaille Kerridge’s Bar & Grill -ravintolaan, mutta eivät ilmestyneet paikalle. Tämä ala, kuten moni muukin, on romahduksen partaalla. Käytöksenne on häpeällistä, lyhytnäköistä ja kerrassaan hyödytöntä, Tom aloittaa kirjoituksensa Instagramissa.

Jos päivitys ei näy, katso se täältä. 

Tomin mukaan nämä peruuttamattomat varaukset vain lisäävät ongelmia, joita on jo tällä hetkellä ihan tarpeeksi. Samalla riskeerataan myös monen ihmisen työpaikka.-

– Me työllistämme henkilökuntaa sen perusteella kuinka paljon varauksia on tehty. Kun te jätätte tulematta paikan päälle, se maksaa meille, mikä taas pakottaa erittäin epämiellyttäviin ja vaikeisiin päätöksiin henkilöstömäärästä.

Tom tituleeraa näitä ihmisiä “pahimmiksi mahdollisiksi asiakkaiksi”

– Tuo on itsekästä ja toivon, että katsotte itseänne peiliin.

"Beyonce ei anna mahdollisuutta maksaa vasta keikan jälkeen, eikä meidänkään pitäisi"

Keittiöpäällikön vuodatuksesta muodostui Instagramissa nopeasti hitti. Moni alan työntekijä samaistui Tomin vuodatukseen ja muiltakin irtosi sympatiaa. Tähän mennessä Tomin kirjoitus on kerännyt jo yli 30 000 tykkäystä. 

– Hyvin sanottu Tom. Meidän täytyy neuvoa ihmisiä nyt enemmän kuin koskaan aiemmin. Meidän alamme ansaitsee tulla samalle viivalle muiden alojen kanssa. Henkilökunta ei työskentele ilmaiseksi, jos asiakkaat jättävät tulematta. Raaka-aineita valmistellaan ja ne menevät hukkaan. Se on todella epäkunnioittavaa, kokki Clare Smyth summaa.

Moni ehdottaa Tomille myös pantin ottamista asiakkailta.

– Meidän täytyy siirtyä alalla “maksa etukäteen” -malliin. Kokit, kuten sinä, voivat näyttää tästä esimerkkiä. Ravintolassa syömistä voisi verrata konserttiin. Beyonce ei anna mahdollisuutta maksaa vasta keikan jälkeen, eikä meidänkään pitäisi, kokki Erik Koel ehdottaa. 

– Valitettavasti ‘lockdown’ on tuonut esiin parhaimpien asiakkaiden lisäksi myös ne huonoimmat. Tom, ota 25 prosentin ennakkomaksu. Varsinkin tällä hetkellä. Voit sentään maksaa henkilökunnalle, jos asiakkaat jättävät tulematta, Jupiter Fry kommentoi.

Ilmiö tuttu Suomessakin

Moni suomalainenkin kokki ja ravintoloitsija on tuskaillut vuosien varrella saman ongelman kanssa. Jo vuonna 2014 keskusteltiin siitä, pitäisikö ravintoloihin ottaa käyttöön "uhkasakko" tai peruutusmaksu. Keittiömestari Sasu Laukkonen ehdotti jo tuolloin, että ravintoloihin voitaisiin myydä lippuja, kuten konsertteihin.

Helsinkiläisessä Michelin-ravintola Palacessa otettiin vuonna 2017 käyttöön 150 euron "sakko" no show -asiakkaille. Jos varauksen peruu itse, silloin maksua ei peritä. Myös äkillinen sairastuminen muodostaa poikkeuksen. 

– Olisi sääli, jos emme saisi kaikkia halukkaita tulijoita kapasiteettimme rajoissa otettua sisään vain sen takia, että asiakas "unohtaisi" peruuttaa varauksensa, Palacen ravintolatoimenjohtaja Anna Lumme kommentoi Aromi-lehdelle vuonna 2017.

Lähteet: Fox News, Aromi

***

Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja