Yrityksillä liian vähän tietoa verkkokaupasta

Suomalaisyritykset lähtevät mukaan verkkokauppaan usein liian heppoisin tiedoin. Verkkokauppaa kymmenen vuotta tutkinut kehitysjohtaja Jaana Kuula Lapin yliopistosta sanoo, että yritysten odotukset leijuvat usein pilvissä.

Hiiri

Kuplien puhkeaminen on viime aikoina näkynyt konkursseina ja monien kauppapaikkojen sulkeutumisena - joskus hyvinkin pian portaalin avaamisen jälkeen. Kuulan mukaan yksi syy epäonnistumisiin on se, että kauppoja aletaan rakentaa väärästä päästä. Takaraivossa on ajatus helposta tiestä maailmanlaajuiseen kauppaan. Tarjontaa ja kysyntää ei kuitenkaan saada kohtaamaan.

Väärässä lähdössä panostetaan pelkästään teknologiaan ja käyttöliittymään. Yhtä tärkeää olisi tutkia markkinamekanismeja ja seurata ostajakunnassa tapahtuvia muutoksia. Vaikka käyttöliittymä olisi valettu kullasta, se ei välttämättä tuo ostajia kauppapaikalle, Kuula huomauttaa. -Kun kauppapaikkoja pystytetään tuntematta markkinamekanismeja, satsaukset teknologiaan ja näyttäviin julkisivuihin menevät hukkaan. Kuula ihmetteleekin, miksi julkinen ja yritysrahoitus suuntautuu edelleen niin vahvasti vain uusien teknologioiden kehittelyyn.

Uudisraivaajien kohtalo

Tietokoneen monitorissa auto

Ensimmäisten kauppapaikkojen kohtalona on esitellä uutuutta ja totuttaa kuluttajia ostamaan tuotteita verkosta. Verkkokauppaan tottumaton on mm. ostovoimainen aikuisväestö. Kuula luonnehtii nuoriin paljon painottuvaa nettiliikennettä vain verkkokaupan vaahdoksi. Suurinta ostajakuntaa edustavat keskivertokuluttajat ja aikuisväestö ovat suurelta osin kateissa. Kuula uskoo, että tämäkin väestönosa saadaan asteittain lisääntyvästi mukaan.

Kannattavaksi verkkokauppa tulee koko laajuudessaan siinä vaiheessa, kun jokin läpimurtotuote houkuttelee kuluttajat nettiin, kaupan oheispalvelut kehittyvät tarpeeksi tai viimeistään silloin, kun nykyiset nuoret kasvavat aikuisikään. Kauppapaikkojen rakentajien ei silti pidä jäädä odottamaan asiakaskunnan varttumista, Kuula tähdentää. Takaiskuista huolimatta on jatkettava kokeiluja, opittava virheistä ja tutkittava laajasti verkkokaupan menestymiseen johtavia syitä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat