Makuuvaunumatkailu näytti jo jäävän vähitellen historiaan Euroopassa, mutta nyt yöjunat ovat tekemässä väkevää paluuta. Euroopassa on viime aikoina palautettu käyttöön useita yöjunayhteyksiä.
Ilmiön taustalla on erityisesti ilmastokriisi, joka kannustaa eurooppalaisia etsimään ekologisempia vaihtoehtoja lentomatkustamiselle ja yksityisautoilulle. Junamatkailu onkin tekemässä vastaiskua yhteyksillä, joilla halpalentoyhtiöt olivat vuosien ajan vieneet asiakkaita raideliikenteeltä.
Symbolisesti tärkeä hetki koettiin toukokuun lopulla, kun Ranskassa alkoi taas operoida Pariisin ja Nizzan välinen yöjunayhteys. Muun muassa pääministeri Jean Castex oli mukana junan ensimmäisellä 12-tuntisella matkalla pääkaupungista Välimeren rannalle.
Pariisi–Nizza-välillä operoi aikoinaan legendaarinen Sininen juna, joka oli 1900-luvun alussa Idän pikajunan veroinen glamouria tihkuva liikkumistapa. Juna kuljetti brittiläistä ja pariisilaista yläluokkaa lomailemaan Rivieralle ylellisissä makuuvaunuissa. Matkaan kuuluivat henkilökohtaiset hyttipalvelijat sekä viiden ruokalajin gourmet-illalliset.
1930-luvulle tultaessa junaan oli lisätty toisen ja kolmannen luokan vaunut työväenluokkaisia lomailijoita varten. Vuosikymmenten kuluessa Sininen juna menetti hohtoaan, ja lentomatkustus vei lopulta siltä valtaosan asiakkaista.
Lopulta vuonna 2017 Pariisi–Nizza-yhteys ja lähes kaikki muutkin yöjunayhteydet lakkautettiin taloudellisesti kannattamattomina. Jäljelle jäivät vain yhteydet Ranskan Alpeilla sijaitsevaan Brianconiin sekä Pyreneillä sijaitsevaan Cerebesiin.
Halvempi vaihtoehto luotijunille
Viime vuonna Ranskan presidentin hallitus päätti 5,3 miljardin euron investoinnista raideliikenteeseen, ja osana sitä yöjunayhteyksiä aletaan elvyttää.