San Franciscon BART-kaupunkijunat ovat olleet käytössä 50 vuotta. Nyt ne alkavat kuitenkin olla elinkaarensa päässä.
Kun Yhdysvaltain länsirannikolla sijaitseva San Francisco halusi laajentaa julkisen liikenteen kapasiteettiaan, kaupunki ei halunnut tehdä kuten muut amerikkalaiskaupungit. Se ei halunnut taas yhtä raskaasta teräksestä tehtyä junaketjua, joka käyttäisi vanhanaikaista merkinantojärjestelmää.
Luodakseen jotain uutta San Francisco pestasi ilmailualan yrityksen kehittämään ja muotoilemaan tulevaisuuden junamallin, joka olisi koko USA:n julkisen liikenteen edelläkävijä.
Lopputuloksena syntyi BART eli Bay Area Rapid Transit -junajärjestelmä. San Franciscon lahden ympäri kulkeva juna oli futuristinen näky: se oli virtaviivainen, alumiinirakenteinen, täyssähköinen ja vieläpä isoilla ikkunoilla varustettu. BART oli myös huikean kallis: kuten Mercury News kirjoittaa, ensimmäiset 450 BART-vaunua maksoivat kaupungille 160 miljoonaa dollaria.
Lue myös: Japanin rautatieyhtiö haastettiin oikeuteen junan myöhästyttyä minuutilla – tällaiset olivat seuraukset veturinkuljettajalle: "Ei työtä, ei palkkaa"
Vaikka BART olikin monilla tavoin edelläkävijä, ja se onnistui suurissa tavoitteissaan hyvin, siitä ei silti tullut sitä pioneeria, jonka San Francisco toivoi sen olevan. Iso osa sen käyttämistä laitteista vanhentui nopeasti, minkä lisäksi BART-junat nojasivat ikivanhaan dos-käyttöjärjestelmään.
