Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Kun junaan iskee vika, on kaivettava esiin ikivanha Windows 98 -läppäri – hippikaupungin ikoninen junajärjestelmä tulossa tiensä päähän

3:45Lohduton piipitys raikui radalta! Veturinkuljettaja-Jukka pysäytti koko junaliikenteen – hellyttävä video paljastaa kammottavaan loukkuun jääneen joutsenperheen pelastuksenKATSO MYÖS: Veturinkuljettaja Jukka joutui pysäyttämään koko junaliikenteen havaittuaan raiteilla epätavallisen esteen vuonna 2020.
Julkaistu 25.09.2022 14:02

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

San Franciscon BART-kaupunkijunat ovat olleet käytössä 50 vuotta. Nyt ne alkavat kuitenkin olla elinkaarensa päässä.

Kun Yhdysvaltain länsirannikolla sijaitseva San Francisco halusi laajentaa julkisen liikenteen kapasiteettiaan, kaupunki ei halunnut tehdä kuten muut amerikkalaiskaupungit. Se ei halunnut taas yhtä raskaasta teräksestä tehtyä junaketjua, joka käyttäisi vanhanaikaista merkinantojärjestelmää.

Luodakseen jotain uutta San Francisco pestasi ilmailualan yrityksen kehittämään ja muotoilemaan tulevaisuuden junamallin, joka olisi koko USA:n julkisen liikenteen edelläkävijä.

Lopputuloksena syntyi BART eli Bay Area Rapid Transit -junajärjestelmä. San Franciscon lahden ympäri kulkeva juna oli futuristinen näky: se oli virtaviivainen, alumiinirakenteinen, täyssähköinen ja vieläpä isoilla ikkunoilla varustettu. BART oli myös huikean kallis: kuten Mercury News kirjoittaa, ensimmäiset 450 BART-vaunua maksoivat kaupungille 160 miljoonaa dollaria.

Lue myös: Japanin rautatieyhtiö haastettiin oikeuteen junan myöhästyttyä minuutilla – tällaiset olivat seuraukset veturinkuljettajalle: "Ei työtä, ei palkkaa"

Vaikka BART olikin monilla tavoin edelläkävijä, ja se onnistui suurissa tavoitteissaan hyvin, siitä ei silti tullut sitä pioneeria, jonka San Francisco toivoi sen olevan. Iso osa sen käyttämistä laitteista vanhentui nopeasti, minkä lisäksi BART-junat nojasivat ikivanhaan dos-käyttöjärjestelmään.

San Franciscon tarpeisiin junat ovat kuitenkin riittäneet 50 vuotta, mutta BART-järjestelmän elinkaari alkaa olla tiensä päässä.

Artikkeli jatkuu kuvan alla.

shutterstock bart san francisco junaSan Franciscon BART-junajärjestelmä vihittiin käyttöön vuonna 1972.Shutterstock

Ikivanhoja läppäreitä tarvitaan edelleen

Yksi iso syy junajärjestelmän korvaamisen tarpeelle on yksinkertaisti huollon vaikeus. Hyvin suuri osa sen osista, aina renkaista ylisuuriin ja kuperiin ikkunoihin, on tavaraa, jota ei enää valmisteta.

Mekaanikot ovat kammanneet lukuisia teollisuusvalmistajia läpi etsiessään sopivia osia ja muinaisia virtapiirejä, joilla BART-junat saataisiin takaisin raiteille. Usein etsintöjä joudutaan tekemään pelkän kuvan perusteella, sillä joillekin osille ei löydy edes nimeä. Korjaustöiden tekeminen saattaa myös vaatia omien työkalujen valmistamista, sillä sopivia välineitä ei löydy yhtään mistään.

Jopa vikojen diagnosointi on hankalaa. Kun BART-vaunuun tulee vika, mekaanikot avaavat reilut 20 vuotta vanhat kannettavat tietokoneensa, käynnistävät Windows 98:n ja ryhtyvät juttelemaan dos:n kautta junan kanssa.

Koska läppäritkin ovat ikivanhoja, mekaanikkojen tiloissa on usein pinoittain vanhoja kannettavia, joista mekaanikot kannibalisoivat käytössä olevien läppäreiden korjaamiseen tarvittavia osia.

On täysin ymmärrettävää, että San Francisco ei voi luottaa BART-junien jaksavan paljoa pidemmälle, saati sitten niitä huoltavien mekaanikkojen kykyyn improvisoida kekseliäitä ratkaisuja junien toimintakuntoon saamiseksi. Kaupunki onkin päättänyt korvata vanhan junajärjestelmänsä yhteensä 2,6 miljardia dollaria maksavalla junaryhmällä.

Lue myös: Kaupungin kaikki junat pysähtyivät, kun Adobe lopetti Flash-tuen – insinöörien neuvokkuus hakee vertaistaan

Lisää aiheesta:

Löytökissasta tuli asemapäällikkö, joka pelasti rautatien – tämä on superkuuluisan Nitaman tarinaElon Musk on vesittänyt useita junaratahankkeita futuristisella bisneksellään – myönsi itsekin huijauksenAutoja entisöivän Geoffin älynväläyksestä syntyi firmalle täydellinen käyntikortti – tämä kärry on puoliksi pommi ja puoliksi helmiBritannian raideliikenne kurvasi kohti kansallistamista – tämän takia maa hylkäsi yksityistämisen tienKaupungin kaikki junat pysähtyivät, kun Adobe lopetti Flash-tuen – insinöörien neuvokkuus hakee vertaistaanMTV Uutiset listasi: Kymmenen simppeliä laskuvirhettä, jotka saivat aikaan todellisen katastrofin
JunatYhdysvallatKauppalehtiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Junat
  • Eilen06:50
    Iso-Britannia

    Ainakin 10 ihmistä loukkaantunut junapuukotuksessa Britanniassa

  • 1.11.18:30
    Politiikka

    Miten miljardien eurojen junarata Helsingistä Turkuun hyödyttää suomalaisia?

  • 31.10.21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • 31.10.05:17
    Lulu Ranne

    Ministeri: Tunnin junasta ehkä sopu perjantaina

  • 30.10.13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian