Euroopan parlamentti hyväksyi rahoitusohjelman, jolla tuetaan Rail Baltica -ratahanketta – rahat voivat näkyä myös Suomen raiteilla

Euroopan parlamentti on hyväksynyt äänestyksessään Verkkojen Eurooppa -rahoitusohjelman, josta myönnetään tukea liikenne-, energia- ja digihankkeille.

Osana ohjelmaa on turvattu muun muassa Baltian maiden läpi rakentuvan nopean Rail Baltica -ratayhteyden mahdollisuudet saada lisärahoitusta EU:lta.

Poliittinen sopu noin 30 miljardin euron suuruisen rahoitusohjelman sisällöstä saavutettiin maaliskuussa. Ohjelman rahoituksesta 60 prosenttia tulee ohjata ilmastotavoitteiden saavuttamista tukeviin hankkeisiin.

Yhtenä parlamentin pääneuvottelijoista toimineen europarlamentaarikon Henna Virkkusen (kok.) mukaan Eurooppa voi ottaa ohjelman avulla ison askeleen kohti digitaalista ja hiilineutraalia tulevaisuutta.

Rahaa ratahankkeisiin

Neuvotteluissa ohjelman sisällöstä varmistui keväällä myös se, että Suomen päärata nousee mukaan osaksi Euroopan merkittäviä rajat ylittäviä ratayhteyksiä, joten pääradan mahdollisuudet saada tukirahaa EU:lta ovat vahvistuneet.

Myös Helsingin ja Turun välisellä yhteydellä on mahdollisuudet saada EU-tukea.

–  Toivon tietenkin, että hallitus vauhdittaisi ratoihin liittyviä suunnitelmia, koska nyt tämä rahoitus on auki ja nämä isoimmat rahoituserät tullaan jakamaan muutaman seuraavan vuoden aikana, Virkkunen kommentoi tiistaina ennen äänestystä.

Parlamentin äänestyksessä 518 meppiä äänesti ohjelman puolesta ja 114 sitä vastaan.

Ohjelman kaatamista kannattivat muun muassa vihreiden ja vasemmiston ryhmät lähes kokonaisuudessaan.

Europarlamentaarikko Ville Niinistö (vihr.) kertoo vihreiden vastustaneen rahoitusohjelmaa, koska se ei ryhmän mukaan ole linjassa EU:n vihreän kehityksen ohjelman tavoitteiden kanssa.

Esimerkeiksi Niinistö nostaa sen, että rahoitusohjelmasta tuetaan edelleen moottoriteiden ja lentokenttien rakentamista sekä fossiilisen kaasun verkkoja.

Lue myös:

    Uusimmat