Mainos

Yleiseen diabeteslääkkeeseen liittyy B12-vajauksen vaara

Diabeteksen hoidossa käytettävä metformiini voi aiheuttaa haittavaikutuksena B12-vitamiinin puutosta. Potilaiden B12-tasoja kannattaisi seurata varsinkin, jos ilmaantuu vajaukseen viittaavia oireita.

Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen perusteella metformiinilääkityksellä pitkään olevista noin seitsemän prosenttia kärsii B12-vitamiinin vajauksesta. Se on noin kaksi kertaa enemmän kuin samanikäisillä, jotka eivät sairasta diabetesta eivätkä käytä metformiinia.

Tulokset vahvistavat entisestään näyttöä pitkäaikaisen metformiinilääkityksen vaikutuksista potilaiden B12-vitamiinitasoihin. Tutkimuksista tiedetään, että metformiini vähentää B12-vitamiinin imeytymistä.

Tutkijat suosittavat, että lääkärit seuraisivat metformiinia käyttävien potilaidensa B12-tasoja säännöllisesti, jotta mahdollisilta oireilta vältyttäisiin. Tässä tutkimuksessa seuranta oli suhteellisen vähäistä.

B12-vitamiinin vajaus aiheuttaa muun muassa anemiaa, lihasheikkoutta sekä tunnon ja muistin häiriöitä, jotka pahimmillaan jäävät pysyviksi.

Tutkimus julkaistiin Journal of the American Geriatrics Society -lehdessä. Siihen osallistui 3 700 yli 50-vuotiasta tyypin 2 diabetesta sairastavaa, jotka olivat olleet metformiinilääkityksellä vähintään puoli vuotta. Heitä verrattiin 13 000 saman ikäiseen terveeseen.

Copyright Duodecim 2017. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.

Mainos

Lisää aiheesta

    Suosituimmat videot

    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos
    Mainos
     

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.