Yle: Robottibusseja Tampereelle – liityntäliikenne voi olla jopa kaksi ja puoli kertaa halvempaa

Tampereen raitiotien syöttöliikenne voisi tulla selvästi edullisemmaksi robottibusseilla kuin tavallisilla, Yle uutisoi verkkosivuillaan.

Liityntäliikenne raitiovaunupysäkeille Tampereella voi lähivuosina toteutua robottibussin kyydissä. Tuoreen selvityksen mukaan liityntäliikenne tulisi autonomisilla busseilla huomattavasti tavallisia busseja edullisemmaksi.

– Kun automaattiautot saadaan luotettaviksi, on todennäköistä, että raitiotien liityntäliikenteessä sellaisia tullaan käyttämään, Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita sanoo.

Ylen uutisesta selviää, että suunnitelmien mukaan ratikan valmistuttua osa nykyisistä linja-autolinjoista lakkaa ja tilalle tulee ratikan syöttöliikennettä. Tämän jälkeen joistakin Tampereen kaupunginosista ei pääse enää yhdellä kulkuneuvolla keskustaan.

Tampereen joukkoliikenne saattaa kokeilla automaattisia busseja jo ensi vuonna. Tampereen uusi pormestariohjelma asettaa tavoitteeksi saada robottibussit käyttöön vaiheittain vuoteen 2021 mennessä.

– Varteenotettavia pilotointikohteita ovat Tampereen yliopistollisen sairaalan alueen sisäinen liikenne ja liitynnät joukkoliikenteeseen, Periviita sanoo.

Robottibussien kannattavuus nousee, kun tekniikan hinta laskee

WSP Finlandin suunnittelija Riku Huhta on laskenut, että ratikan liityntäliikenne Hervannassa voisi olla kustannuksiltaan jopa kaksi ja puoli kertaa edullisempaa robottibusseilla kuin tavallisilla busseilla. Nykyään yli puolet kaupunkien joukkoliikenteen kustannuksista muodostuu kuljettajien muodostamista kustannuksista. Tulevaisuudessa yksi henkilö voisi valvoa useita ajoneuvoja etäyhteyden avulla.

Huhta arvioi Ylelle, että tulevaisuudessa robottibussien kustannukset laskevat, kun autonomisen tekniikan hinta laskee. Tämä merkitsee sitä, että robottibusseista voi tulla myös kannattavaa yritystoimintaa.

– Mutta kyllä pitkällä tähtäimellä näkisin, että kytkentä tavalliseen julkiseen liikenteeseen on mahdollista. Esimerkiksi täällä Tampereen kaupunki voisi tällaisilla operoida, Huhta sanoo.


---

Osaatko antaa linja-autolle riittävästi tilaa? Näin paljon se sitä vaatii 8:36

Lue myös:

    Uusimmat