Sähköbussien määrä viisinkertaistuu paikallisliikenteessä ensi vuonna – taustalla EU-direktiivi

Sähköbussien määrä viisinkertaistuu ensi vuoden aikana paikallisliikenteessä Suomessa. Asiasta kertoo Teknologian tutkimuskeskus VTT:n tutkimustiimin päällikkö Marko Paakkinen.

Tällä hetkellä Suomen kaupunkien kaduilla ajaa noin 50 täysin sähköllä liikkuvaa bussia Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Ensi vuoden lopulla sähköbusseja on noin 250. 

Helsingin seudun liikenteessä määrä kasvaa noin 40 sähköbussista yli 160:een, Turussa otetaan käyttöön 47 uutta sähköbussia kuuden jo käytössä olevan lisäksi, Lahdessa 17 ja Kuopiossa 13.

Lisäksi vuonna 2022 ainakin Joensuussa otetaan käyttöön sähköbusseja, yhteensä 13 kappaletta. 

– Ilmiö on tapahtumassa vähän joka puolella: Kilpailutetaan bussilinjoja ja sinne saadaan enemmän sähköbusseja kuin kilpailutuksessa vaadittiin. Sähköbussit alkavat olla kilpailukykyisiä dieselbussien kanssa, Marko Paakkinen sanoo.

Katso hurjat kuvat: Bussi suistui ojaan matkustajat kyydissä Helsingin Herttoniemessä – vain kaksi päivää aiemmin saman firman bussi törmäsi kerrostaloon 1:01
Katso hurjat kuvat tältä videolta: Bussi suistui helmikuussa ojaan matkustajat kyydissä Helsingin Herttoniemessä – vain kaksi päivää aiemmin saman firman linja-auto törmäsi kerrostaloon.

Hinta kaksinkertainen dieselbussiin nähden

Ensi kesänä yli 100 sähköbussia Turun ja Helsingin seudun joukkoliikenteeseen tuovan Nobinan toimitusjohtajan Petri Aunon mukaan sähköbussin hankintahinta on noin kaksinkertainen verrattuna dieselbussiin.

Paakkinen arvioi, että ensi vuonna sähköbussien osuus kaikista uusista busseista tulee olemaan noin puolet.

Taustalla EU-direktiivi

EU:n vaatimusten mukaan vuoden 2025 loppuun mennessä linja-autoista pitää olla niin sanottuja puhtaita ajoneuvoja 41 prosenttia, ja näistä puolet tulee olla täysin sähköllä kulkevia.

Puhtailla ajoneuvoilla tarkoitetaan bussien osalta sellaisia, jotka saavat käyttövoimansa sähköstä, kaasusta, biopolttoaineista tai vedystä. Näistä nollapäästöisiä ovat sähkö ja vety.

– Ei näytä kovin haastavalta siihen direktiiviin vastaaminen. Toki EU katsoo asiaa koko Suomen osalta, mutta trendi on laajenemaan päin. Keskikokoisetkin kaupungit siirtyvät isojen lisäksi ostamaan sähköbusseja, joten varmasti muutkin alkavat miettiä, että pitäisi tehdä jotain, Paakkinen sanoo.

Hän huomauttaa, että suuren alankomaalaisen bussivalmistajan VDL:n ensi vuoden kaupunkibussimallistosta dieselvaihtoehdot poistuvat kokonaan.

– Murros näyttää nyt busseissa tapahtuvan todella nopeasti.

Kuopio ylittää vaatimukset ensi kesänä

Kuopion kaupungin joukkoliikennepäällikkö Kaisu Matinniemi kertoo, että Kuopiossa EU-direktiivin vaatimukset täyttyvät jo ensi kesänä.

– Kesäkuussa meille tulee 13 uutta sähköbussia. Toisen polven biodiesel on myös käytössä, ja kesäkuussa liki 80 prosenttia meillä on puhtaita ajoneuvoja. Paikallisliikenteessä meillä on noin kuusikymmentä bussia. 

Matinniemi kertoo, että hankinnat ovat Kuopion kaupungin strategian mukaisia. Jo edellisessä kilpailutuksessa ympäristöasiat otettiin huomioon.

– Tämä kilpailutus tuli aikataulun mukaisesti, eikä meidän olisi vielä edes tarvinnut noudattaa tätä direktiiviä, mutta halusimme sen tehdä. Kaupunki on linjannut, että se on hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä, ja tällä tavoin meluhaitatkin vähenevät, Matinniemi sanoo.

Lahdessa ensi kesänä yli puolet busseista käyttää vaihtoehtoista polttoainetta. 17 prosenttia niistä on sähköbusseja ja 40 prosenttia hyödyntää käyttövoimana uusiutuvaa biodieseliä, Lahden seudun liikenteen joukkoliikennepäällikkö Katja Suhonen kertoo.

Turun seudun liikenne Föli kertoi syyskuussa, että ensi vuonna viidesosa kaupungin busseista tulee kulkemaan sähköllä. 

Lue myös:

    Uusimmat