Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Robottiauto osaa muutaman vuoden päästä jo monta temppua

Audin uudessa A8:ssa on useita autonomisia ominaisuuksia.
Audin uudessa A8:ssa on useita autonomisia ominaisuuksia.AUDI AG
Julkaistu 19.09.2017 03:00

MTV LIFESTYLE

Robottiautot ja -bussit alkavat näkyä yhä useammin katukuvassa. Automaattimenopelejä tutkitaan ja kehitetään Suomessa muun muassa VTT:llä, Metropolia Ammattikorkeakoulussa ja Aalto-yliopistossa.

Metropolian Sohjoa-bussin liikennöintikokeilut jatkuvat lähiviikkoina Helsingin Ruoholahdessa ja Jätkäsaaressa. Aiemmin bussi on huristellut muun muassa Tampereella. Muutama päivä sitten se esittäytyi Helsingin ydinkeskustassa.

VTT:n robottiautoihin kehitetään parhaillaan uusia antureita, jotka helpottavat toimintaa pohjoisissa olosuhteissa. Suuret kompastuskivet robottiautojen toimintaan liittyvät juuri yllättäviin tai huonoihin olosuhteisiin, joita ei pysty etukäteen syöttämään auton järjestelmään.

VTT:n projektissa on meneillään paljon muutakin: Automaattiautoja aletaan liittää myös digitaaliseen infraan, jolloin auto saa suoraan kaupungin, tässä tapauksessa Tampereen, paikka- ja katutietoja järjestelmiinsä ja pystyy yhdistelemään niitä järkevästi.

Kolmanneksi työn alla VTT:llä ovat niin sanotut automaattiset ajoneuvofunktiot, jotka säätävät auton ajoparametreja tarkoituksenmukaisesti. Tämä tarkoittaa, että jos tiellä on esimerkiksi lunta, ajetaan hiljempaa ja pienemmillä kiihtyvyyksillä ja jos on kuiva tienpinta, voidaan ajella suuremmilla nopeuksilla.

– Neljänneksi yritämme taklata vuorovaikutusta. Kuljettaja on vielä pitkään vastuussa ajoneuvosta, jolloin automaattitilasta siirrytään manuaalitilaan ja päinvastoin eli tämän siirtymän hanskaaminen, kuvailee projektipäällikkö Matti Kutila.

Omatoiminen pysäköijä

Kevään korvalla aletaan testata automaattista pysäköintiä, Kutila ennakoi. Ajatuksena on, että auto voisi jättää kyydissä olevan perille ja lähtisi sen jälkeen itsekseen etsimään parkkipaikkaa. Tällaisia toiminnallisuuksia lienee saatavana jo parin vuoden päästä.

– Jo nyt on markkinoilla autoja, jotka tekevät moottoriteillä automaattiohituksia. Automaattiparkkeerausta tehdään jo tänä päivänä takaperin ja taskuun.

Niin sanottua kaupunkiautomaatiota Kutila kuvaa varsin hankalaksi ja monimutkaiseksi. Hän arvioi, että robottiautot suoriutuisivat esimerkiksi risteysalueiden vasemmalle kääntymisistä itsenäisesti neljän viiden vuoden kuluttua.

Robottiautolle kaupunkia vaikeammat olosuhteet löytyvät kuitenkin syrjäkyliltä.

– Haasteellisin on maaseutu, jossa karttojen tarkkuudet eivät ole riittäviä, eikä siellä välttämättä ole tarpeeksi hyviä kaistamerkintöjä tai siellä on sorateitä. Tuskin tulee kymmeneen vuoteen (näihin olosuhteisiin) riittävää automaatiota.

Lisää aiheesta:

Robottiautojen kehitystahti kiihtyy – julkinen liikenne voi olla edelläkävijä: "Lähivuosina voidaan odottaa laajempia kokeiluja"Helsingin Pasilassa pyörii outoja pikkubusseja, joissa ei ole kuljettajaa – eikä sattuneesta syystä myöskään matkustajiaSuomen olosuhteet voivat sekoittaa robottiauton – testejä tehty pikkubusseilla ja henkilöautoillaNyt tehtiin historiaa! Suomalainen Martti selvisi lumesta ja jäästä ensimmäisenä robottiautona maailmassaSuomalaista robottiautoa testattiin lumella ja jäällä – tuloksena todennäköisesti nopeuden maailmanennätysKädet voi kohta irrottaa ratista, silmiä ei vielä tiestä – itseohjautuvat autot ovat pian täällä
Autonomiset autotAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autonomiset autot
  • 23.10.202412:42
    Mitä ihmettä?

    "Maanteiden aikapommi" tallentui videolle Kiinassa – älä toimi näin, vaikka autosi olisi miten älykäs

  • 03.02.202415:32
    BMW

    Bemarikuskien ja vilkkujen vitsaillaan hylkivän toisiaan – onko BMW:n uusi ominaisuus ratkaisu?

  • 04.08.202311:52
    Liikenne

    Robottiauto ajeli itsekseen Helsingissä – poliisi yritti pysäyttää, mutta kohtasi ongelman

  • 24.03.202316:01
    Autot

    Elon Musk otti Tesloista pois tärkeän osan – kävi juuri niin kuin insinöörit yrittivät varoittaa

  • 21.02.202309:13
    Liikenne

    Liikennevaloihin ehdotetaan neljättä väriä