Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Julkaisupäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta ja kehitys
  • Jaakko Hietanen
    Head of Digital Development
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • Makuja
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
MTV Uutiset on sitoutunut noudattamaan Journalistin ohjeita
  • Julkisen sanan neuvosto (JSN)
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Robottiautojen kehitystahti kiihtyy – julkinen liikenne voi olla edelläkävijä: "Lähivuosina voidaan odottaa laajempia kokeiluja"

Lehtikuva
Julkaistu 28.02.2021 15:27

MTV UUTISET - STT

Tampereella valmistellaan jo täyttä päätä robottibussien syöttöliikennettä uuteen ratikkaan.

Autonomisten ajoneuvojen tuloa on ennustettu jo pitkään, mutta vauhtia on pidetty verkkaisena. Tahdin odotetaan kuitenkin kiihtyvän, sillä robottiautoja testataan melko vilkkaasti Suomessa ja koko EU:n alueella.

Tampere kaavailee robottiminibusseja hoitamaan syöttöliikennettä uuteen raitiovaunuun.

Suomessa on vuoden 2016 heinäkuun jälkeen myönnetty automaattiajoneuvoille yli 20 kokeilulupaa, kertoo päällikkö Eetu Pilli-Sihvola liikenne- ja viestintävirasto Traficomista.

– Testejä on tehty henkilöautoilla, raskaalla kalustolla, pienbusseilla ja pienemmillä tavarankuljettimilla. Yksi painopistealue testeissä on ollut toimivuus talviolosuhteissa, mutta myös ajoneuvojen käyttöä osana muuta joukkoliikennettä on testattu monen vuoden ajan.

Pilotit ovat Pilli-Sihvolan mukaan olleet toistaiseksi pienimuotoisia ja paikallisia kokeiluja. Testejä on tehty vuodesta 2016 lähtien muun liikenteen seassa. Koeajoissa on yhä mukana turvakuljettajia.

– Teknologia kehittyy koko ajan. Lähivuosina voidaan odottaa laajempia kokeiluja, joissa nähdään, miten automaattiajoneuvot voisivat parhaiten tukea muuta joukkoliikennettä.

Henkilöautoissa seuraava kehitysaskel ovat tietyssä liikenneympäristössä, kuten moottoritiellä, toimivat automaattiset järjestelmät, joiden avulla ajoneuvon hallinta voidaan turvallisesti luovuttaa kuljettajalta järjestelmälle.

49426937
Gacha-bussi esiteltiin Helsingissä perjantaina 8. maaliskuussa 2019. / LehtikuvaLehtikuva

Phoenix aloitti jo

Itseohjautuvia autoja varten tarvitaan muutoksia lainsäädäntöön, sillä esimerkiksi vastuukysymykset ovat osin epäselvät. Henkilöautojen uusien automaatiojärjestelmien osalta vaatimuksia valmistellaan YK:n alaisessa talouskomissiossa.

Samalla mietitään, miten liikennesääntöjä pitäisi päivittää automaattiajamisen takia.

–  Työ etenee varsin hyvin. Lähiaikoina voimaan on tulossa esimerkiksi muutos, joka sallii automaattisen järjestelmän ottavan kuljettajan roolin tietyissä tilanteissa, Pilli-Sihvola sanoo.

Ensimmäiset robottihenkilöautot ovat alkaneet jo liikennöidä maailmalla. USA:n Phoenixissa Waymo avasi automaattisen kuljetuspalvelun ilman kuljettajia viime lokakuussa. Palvelu on avoinna kaikille, joilta löytyy sen tilaamiseen tarkoitettu sovellus.

49426913Lehtikuva

Ajoneuvojen automatiikkaa kuvataan tasojen avulla. Ajoavustimilla varustetut ykkös- ja kakkostason autot esimerkiksi pysyvät kaistalla itse tai jarruttavat tarvittaessa, mutta vaativat kuljettajan aktiivista osallistumista ajamiseen.

Itseohjautuvia tasojen kolme ja neljä ajoneuvoja on tulossa markkinoille 2020-luvulla. Ne selviävät liikenteessä enemmän tai vähemmän itsenäisesti.

– Täysin automaattiset, kaikkialla ja kaikissa olosuhteissa toimivat viitostason robottiautot ovat vielä varsin kaukana tulevaisuudessa, arvioi Traficomin Pilli-Sihvola.

Mihin robottiajoneuvoja ylipäätään tarvitaan? Niiden katsotaan ainakin parantavan liikenneturvallisuutta, lisäävän liikenteen sujuvuutta ja sitä kautta vähentävän päästöjä sekä helpottavan liikuntarajoitteisten liikkumista.

Automatisoinnista voi aiheutua merkittäviä työmarkkinavaikutuksia siten, että jotkut kuljetusalan työt vähenevät. Toisaalta alalle tulee uusia liiketoimintamahdollisuuksia ja osaajien tarvetta.

Testibussit kiertävät Hervantaa

Tampereen pormestariohjelmaan on tehty strateginen päätös itseohjautuvasta liikenteestä. Sen mukaan ratikan syöttöliikenteessä käytetään automaattisia ajoneuvoja, jotka kuljettavat matkustajia pysäkeille.

Tavoitteena eri kulkumuotojen yhdistämisessä on saada aikaan vähähiilinen ja energiatehokas liikennöinti, jonka selkärankana on 20 kilometrin ratikkareitti.

Raitiovaunut aloittavat virallisesti liikennöinnin elokuussa. Syksyllä alkavat syöttöliikennettä hoitavien minibussien koeajot.

Itseajavia autoja kehittävä suomalainen Sensible 4 toimittaa Hervantaan kaksi autonomista Toyota Proace -ajoneuvoa ja niiden operointiin liittyvät palvelut kuten turvakuljettajat.

Bussit kiertävät Hervantaa noin neljän kilometrin reitillä muun liikenteen joukossa, korkeintaan 40 kilometrin tuntinopeudella.

– Hervannassa on ollut jo pidempään 5G-testiverkko, jota hyödynnetään tässä pilotissa. Hervantaa ollaan kehittämässä muutoinkin automaattisen liikenteen testialueeksi, kertoo vanhempi asiantuntija Laura Riihentupa Sitowise Oy:stä, joka koordinoi Tampereen kaupungin hallinnoimaa kehitystyötä.

Euroopan laajuinen hanke

Hervannan älybussipilotti on osa laajaa EU-rahoitteista Show-hanketta, johon kuuluu 69 partneria 13 maasta.

Mukana on muun muassa autonvalmistajia, ohjelmistoyhtiöitä, tutkimuskeskuksia ja viranomaisia. Tavoitteena on kehittää ja testata automatisoituja ajoneuvoja kaupunkiolosuhteissa ja hahmotella alalle teollisia standardeja.

Robottiautot käyttävät monenlaista teknologiaa, kuten sensoreita, kameroita, tutkia ja tekoälyä. Autot tunnistavat jatkuvasti ympäristöään kuten muita tienkäyttäjiä, liikennemerkkejä ja kaistaviivoja.

Paikannukseen käytetään esimerkiksi 3D-karttoja tai satelliittipaikannusta. Verkkoon liittyminen ja etäohjaus ovat mahdollisia 4G- tai 5G-tekniikalla.

Älybusseja on jo markkinoitu maailmalla syöttöliikenteen lisäksi esimerkiksi matkustajien kuljettamiseen lentokentillä ja lomakohteissa.

Lisää aiheesta:

Droonit lähtevät lentoon – Suomessa on alettu jo valmistautua matalan ilmatilan aluksiin kaupunkien ylläHelsingin Pasilassa pyörii outoja pikkubusseja, joissa ei ole kuljettajaa – eikä sattuneesta syystä myöskään matkustajiaLisää älliä liikenteeseen: Suomalaisteknologia valjastaa bussit uuteen käyttöön – Android-puhelimen omistaja hyötyy jo nytSuomen olosuhteet voivat sekoittaa robottiauton – testejä tehty pikkubusseilla ja henkilöautoillaRobottiauto osaa muutaman vuoden päästä jo monta temppuaKädet voi kohta irrottaa ratista, silmiä ei vielä tiestä – itseohjautuvat autot ovat pian täällä
Autonomiset autotAutotJulkinen liikenneLinja-autotKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Autonomiset autot
  • 23.10.202412:42
    Mitä ihmettä?

    "Maanteiden aikapommi" tallentui videolle Kiinassa – älä toimi näin, vaikka autosi olisi miten älykäs

  • 03.02.202415:32
    BMW

    Bemarikuskien ja vilkkujen vitsaillaan hylkivän toisiaan – onko BMW:n uusi ominaisuus ratkaisu?

  • 04.08.202311:52
    Liikenne

    Robottiauto ajeli itsekseen Helsingissä – poliisi yritti pysäyttää, mutta kohtasi ongelman

  • 24.03.202316:01
    Autot

    Elon Musk otti Tesloista pois tärkeän osan – kävi juuri niin kuin insinöörit yrittivät varoittaa

  • 21.02.202309:13
    Liikenne

    Liikennevaloihin ehdotetaan neljättä väriä