Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomi hakee mallia joukkoliikenteeseen maailmalta: Busseihin jopa tabletteja ja bilenurkkaus

2:12Käyttäjien tarpeet joukkoliikenteen kehityksen keskiössä
Julkaistu 10.01.2018 13:09
Toimittajan kuva

Raija Kantomaa

raija.kantomaa@mtv.fi

RaijaKantomaa

Suomi hakee mallia joukkoliikenteen kehittämiseen kymmenestä eurooppalaisesta kaupungista. Tulevaisuudessa suunnittelun keskiöön nostetaan matkustajien tarpeet.

Euroopassa joukkoliikenteen kehittämisessä insinöörit ovat kutsuneet avuksi psykologit, kasvatustieteilijät ja muusikot.

Asiantuntijoiden mukaan tulevaisuus tuo tullessaan autoilun rajoittamista ja pyöräilyn kasvua. Bussinkuljettajista tulee asiakaspalvelijoita.

– Psykologit ymmärtävät ihmistä, kun liikenne on palvelua, jota jokainen käytetään joka päivä. Siinä entistä enemmän täytyy ymmärtää, mitkä ovat asiakkaiden tarpeet, kun liikennettä suunnitellaan, kertoo yksikön päällikkö Kimmo Vaismaa WSP Finland Oy:stä.

Selvityksen on tilannut Liikennevirasto yhdessä seitsemän suuren kaupungin kanssa.

Reading  IMG_4403
Joissakin busseissa on Euroopassa tietokoneita, televisio ja ilmainen Wifi.

Luovaa suunnittelua Readingissa

WSP Finlandin mukaan yksi nostamisen arvoinen malliesimerkki tulee Englannista Readingin kaupungista, joissa bussilinjat ja bussit on värikoodattu. Nimet ovat sen mukaisesti Orange, Leopard, Spritzer ja Purple.

Reading buses on palkittu useilla kansallisilla ja alueellisilla palkinnoilla, sillä matkustusmukavuus raportin mukaan uudella tasolla:

Kuljettajat ovat poikkeuksetta ystävällisiä ja ajavat miellyttävästi. Kun Readingissa palkataan uusia kuljettajia, hakuilmoituksessa haetaan asiakaspalvelijoita – ei kuljettajia. Kuljettajien ylin esimies totesi, että ”bussia oppii ajamaan kuka vain, mutta kaikista ei ole asiakaspalvelijoiksi”.

6724670 IMG_2993Readingin busses-yhtiön autot on kaikki eri värisiä eri linjoilla.

Kuljettajien lisäksi bussin houkuttelevuutta lisää ilmainen Wifi ja USB-latausmahdollisuus.

Vaismaa mainitsee lisäksi, että yliopistolinjan busseissa on yläkerrassa lukunurkka ja yhteiskäytössä tablettikoneita.

– Kaksikerrosbussien yläkerta on tehty sellaiseksi, missä opiskelijat viihtyvät. Bussissa on jukeboxi ja jopa bilenurkkaus, luettelee Vaismaa.

Reading  IMG_3363Yliopisto-opiskelijat eivät ole kokonaan siirtyneet digiaikaan, sillä bussin lukunurkka on myös suosittu.

Monissa busseissa on läpinäkyvä katto, jotta valo pääsee sisään ja ihmiset näkevät myös ylöspäin. Edistyksellisyyttä osoittaa myös se, että käytössä on useita hybridibusseja. Ohjauskeskuksessa on monia reaaliaikaisia palveluja bussien liikkumiseen liittyen ja myös reaaliaikainen palaute- ja chatjärjestelmä.

Vaismaa uskoo, että kun joukkoliikenteestä tehdään helppoa ja runkolinjoista nopeita, niin siten laatua parantamalla henkilöautoilijoita saadaan siirtymään joukkoliikenteeseen.

– Samalla se vaatii sitä, että henkilöautoilua on rajoitettava myöskin fyysisesti. Kasvavan kaupunkiliikenteen ratkaisu on pyöräily. Uskon, että joukkoliikenne tarjoaa jatkossa erilaisia yhdistelmiä ja uusia palveluita, jotta kulkeminen ovelta ovelle on vaivatonta, lupaa Vaismaa.

Lisää aiheesta:

Bussiliput uhkaavat viedä kesätyörahat – nuoret kertovat joukkoliikenneongelmistaRobottiautojen kehitystahti kiihtyy – julkinen liikenne voi olla edelläkävijä: "Lähivuosina voidaan odottaa laajempia kokeiluja"Sähköbussien määrä kasvaa Suomessa räjähdysmäisesti: "Matkustajalle ero on aivan häkellyttävän suuri"Lisää älliä liikenteeseen: Suomalaisteknologia valjastaa bussit uuteen käyttöön – Android-puhelimen omistaja hyötyy jo nytTarvitaanko tulevaisuudessa enää omaa autoa? ”Diesel on tulevaisuuden tupakointi”Liikummeko 30 vuoden kuluttua pyörät alleen saaneilla älypuhelimilla?
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 07:30
    Matti Vanhanen

    Pyöreitä vuosia täyttävällä Matti Vanhasella on sanansa sanottavana Orpon hallituksesta: "Väärään aikaan"

  • 06:01
    Ukrainan sota

    Kysely: Lähes puolet suomalaisista pelkää suursodan alkavan

  • 05:22
    Politiikka

    USU: Lindtman ja Purra puheenjohtajien aatelia

  • 05:22
    Pysäköinninvalvonta

    Kuopiossa annetut parkkimaksut hämmensivät: Veloittajana Raision kaupunki

  • 05:00
    Kyberturvallisuus

    MTV selvitti: Poliisi käyttää kiistellyn israelilaisyhtiön murtajalaitteita