Suomi hakee mallia joukkoliikenteeseen maailmalta: Busseihin jopa tabletteja ja bilenurkkaus

Käyttäjien tarpeet joukkoliikenteen kehityksen keskiössä 2:12

Suomi hakee mallia joukkoliikenteen kehittämiseen kymmenestä eurooppalaisesta kaupungista. Tulevaisuudessa suunnittelun keskiöön nostetaan matkustajien tarpeet.

Euroopassa joukkoliikenteen kehittämisessä insinöörit ovat kutsuneet avuksi psykologit, kasvatustieteilijät ja muusikot.

Asiantuntijoiden mukaan tulevaisuus tuo tullessaan autoilun rajoittamista ja pyöräilyn kasvua. Bussinkuljettajista tulee asiakaspalvelijoita.

– Psykologit ymmärtävät ihmistä, kun liikenne on palvelua, jota jokainen käytetään joka päivä. Siinä entistä enemmän täytyy ymmärtää, mitkä ovat asiakkaiden tarpeet, kun liikennettä suunnitellaan, kertoo yksikön päällikkö Kimmo Vaismaa WSP Finland Oy:stä.

Selvityksen on tilannut Liikennevirasto yhdessä seitsemän suuren kaupungin kanssa.

Luovaa suunnittelua Readingissa

WSP Finlandin mukaan yksi nostamisen arvoinen malliesimerkki tulee Englannista Readingin kaupungista, joissa bussilinjat ja bussit on värikoodattu. Nimet ovat sen mukaisesti Orange, Leopard, Spritzer ja Purple.

Reading buses on palkittu useilla kansallisilla ja alueellisilla palkinnoilla, sillä matkustusmukavuus raportin mukaan uudella tasolla:

Kuljettajat ovat poikkeuksetta ystävällisiä ja ajavat miellyttävästi. Kun Readingissa palkataan uusia kuljettajia, hakuilmoituksessa haetaan asiakaspalvelijoita – ei kuljettajia. Kuljettajien ylin esimies totesi, että ”bussia oppii ajamaan kuka vain, mutta kaikista ei ole asiakaspalvelijoiksi”.

Kuljettajien lisäksi bussin houkuttelevuutta lisää ilmainen Wifi ja USB-latausmahdollisuus.

Vaismaa mainitsee lisäksi, että yliopistolinjan busseissa on yläkerrassa lukunurkka ja yhteiskäytössä tablettikoneita.

– Kaksikerrosbussien yläkerta on tehty sellaiseksi, missä opiskelijat viihtyvät. Bussissa on jukeboxi ja jopa bilenurkkaus, luettelee Vaismaa.

Monissa busseissa on läpinäkyvä katto, jotta valo pääsee sisään ja ihmiset näkevät myös ylöspäin. Edistyksellisyyttä osoittaa myös se, että käytössä on useita hybridibusseja. Ohjauskeskuksessa on monia reaaliaikaisia palveluja bussien liikkumiseen liittyen ja myös reaaliaikainen palaute- ja chatjärjestelmä.

Vaismaa uskoo, että kun joukkoliikenteestä tehdään helppoa ja runkolinjoista nopeita, niin siten laatua parantamalla henkilöautoilijoita saadaan siirtymään joukkoliikenteeseen.

– Samalla se vaatii sitä, että henkilöautoilua on rajoitettava myöskin fyysisesti. Kasvavan kaupunkiliikenteen ratkaisu on pyöräily. Uskon, että joukkoliikenne tarjoaa jatkossa erilaisia yhdistelmiä ja uusia palveluita, jotta kulkeminen ovelta ovelle on vaivatonta, lupaa Vaismaa.

Lue myös:

    Uusimmat