F1-kauden alkuun on enää yksi päivä aikaa. Esittelemme jokaisena päivänä ennen Australian kisaviikonloppua kaksi tallia. Kymmenentenä eli viimeisenä vuorossa on viiden viime kauden tuplamestari Mercedes.
Barcelonan talvitestien aikana huomiota herättivät Mercedeksen ja mestaritallia väkevästi viime vuosina haastaneen Ferrarin hyvin erilaiset etusiipiratkaisut.
Koulukuntia näyttäisikin olevan kaksi: Mercedeksen mallia on suosinut muun muassa Red Bull, kun taas Ferrarin kanssa samoilla linjoilla etusiipensä kanssa ovat ainakin Alfa Romeo ja Toro Rosso.
LUE MYÖS: Valtteri Bottaksen laitettava heti haisemaan – "Tulos tai ulos – ei tarvitse olla kaveri Lewis Hamiltonin kanssa"
Toisistaan hyvin erilaisilla aerodynamiikkaratkaisulla voi olla hyvin merkittävä vaikutus Mercedeksen ja Ferrarin välille ennakoituun mestaruustaistoon.
– Etusiivestä tuleva ilmavirtaus ohjataan eturenkaiden yli ja ohi aivan eri tavalla. Se vaikuttaa tietysti koko loppuautoon, eli miten eturenkaiden takana olevat kääntölevyt toimivat ja ohjaavat ilmaa, miten ilma menee sivuponttonien vierestä pohjalevyn yli ja luo diffuusorin avulla downforcea autolle, C Moren asiantuntija selvittää.

