Yhdeksän prosenttia yhteydenotoista liittyi tavalla tai toisella koronapandemiaan.
Yhdenvertaisuusvaltuutettu sai runsaat 1 500 yhteydenottoa viime vuonna. Määrä on ennätyksellinen.
Yleisin syrjintäperuste yhteydenotoissa oli alkuperä. Siihen liittyvät yhteydenotot koskivat esimerkiksi syrjivää kohtelua erilaisissa palveluissa, syrjiviä asiakaspalvelun ohjeita, vartijoiden syrjivää toimintaa ja syrjintää asuntomarkkinoilla.
Toiseksi yleisin syrjintäperuste oli vammaisuus, johon liittyvät yhteydenotot koskivat muun muassa taksikuljetuksia, avustajan saamista, esteettömyyttä ja koulukuljetuspäätöksiä.
Yhteydenotot syrjinnästä seksuaalisen suuntautumisen perusteella ovat olleet vuositasolla vähäisiä, mutta myös niiden määrä on kasvanut viime vuosina.
Lue myös: MTV:n kysely paljastaa koronarajoitusten rajut vaikutukset nuoriin: "Ahdistaa paljon enemmän kaikki" – syntyykö Suomeen korona-ajan sukupolvi?
Koronapandemian hoito aiheutti yhteydenottoja
Yhdenvertaisuusvaltuutettu kertoo, että yhteydenotosta hieman vajaa kymmenesosa liittyi tavalla tai toisella koronapandemiaan. Nämä yhteydenotot koskivat pandemiasta johtunutta ihmisten perus- ja ihmisoikeuksien rajoittamista.
Yhteyttä otettiin rajoituksista, jotka koskivat esimerkiksi liikkumisvapautta, yksityis- ja perhe-elämää sekä oikeutta toimeentuloon.
