Vuoden markkinointiteko: Karhu-oluen nousu

Suomen Markkinointiliiton Vuoden Markkinointiteko -palkinto on myönnetty tänä vuonna Sinebrykoffille Karhu-oluen nousemisesta Suomen suosituimmaksi keskiolutmerkiksi. Myöntömisperusteissa todetaan, että pieni ja paikallinen Porin Karhu -olutmerkki oli jopa lopettamisuhan alla, mutta on sittemmin noussut johdonmukaisen markkinoinnin ansiosta Suomen suosituimmaksi keskiolueksi.

Karhun markkinaosuus on liki 30 prosenttia, ja se on vahvistanut asemaansa kilpailluilla markkinoilla tasaisesti vuodesta toiseen. Ratkaiseva nousu markkinajohtajaksi on tapahtunut viimeksi kuluneen vuoden aikana, jolloin Karhu-keskioluen myynti on kasvanut runsaan neljänneksen. Karhun nousun myötä Sinebrychoff on noussut myös Suomen suurimmaksi oluen valmistajaksi.

Karhu-oluen markkinoinnin keinovalikoima on käsittänyt pääasiassa ulko- ja ammattilehtimainontaa ja jakelutiemarkkinointia.

Karhun pitkään jatkunut ja vääjäämätön nousu kohti markkinajohtajuutta on myös haastanut kilpailijat kehittämään markkinoille uutta nimenomaan Karhun kanssa kilpailevaa tarjontaa. Niin ikään alan markkinointi-investoinnit ovat kilpailun kiristyessä kasvaneet.

Vuoden markkinointiteon valitsevat Suomen Markkinointiliiton ja Markkinointi & Mainonta -lehden kokoama asiantuntijaraati.

Vuoden markkinointiteko valittiin nyt 12. kerran. Vuosi sitten Ideapäivän yhteydessä palkinnon sai Amer-yhtymän toimitusjohtaja Roger Talermo.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat