Volvon tulevassa lippulaivassa on yllättävä vakiovaruste

1:41
Tässä on tulevien sähkö-Volvojen uusi keulailme, johon on parempi totutella.

Niin sanottu valotutka voi auttaa vähentämään vakavia onnettomuuksia ja sitä kautta alentamaan vakuutusmaksuja.

Volvo lanseeraa ensi vuonna täyssähköisen version XC90-katumaasturistaan. Valmistajansa lippulaivan luvataan sisältävän alan johtavaa turvallisuusteknologiaa vakiovarusteena.

Autossa on vakiona amerikkalaisen Luminar Technologies -yhtiön kehittämää lidar-tekniikkaa.

Lidar on lyhenne sanoista light detection and ranging. Kyseessä on optinen, tutkan tavoin toimiva laite, josta käytetään myös suomenkielistä nimitystä valotutka. Luminarin tekniikka perustuu lidar-antureihin, jotka lähettävät laservaloimpulsseja. Ympäristöstä muodostuu 3D-mallinnokseen pohjautuva reaaliaikainen kartta.

Auttanee vähentämään pahimpia kolareita

Vakiovarusteena lidar on kalleutensa vuoksi harvinaisuus. Esimerkiksi Teslalla ei ole niinkään innostuttu lidarista tai muista tutkista, vaan amerikkalainen sähköautovalmistaja luottaa lähinnä kameratekniikkaan.

Luminarin toimitusjohtaja Austin Russel ei kerro, mitä sopimus Volvon kanssa merkitsee Luminarille taloudellisesti. XC90 on Volvon myydyin malli Yhdysvalloissa. Maailmanlaajuisesti se on Volvon kolmanneksi suosituin malli, ja viime vuonna sitä myytiin yhteensä 92 500 kappaletta.

Uudella turvallisuuspaketilla Volvo haluaa vähentää kolareita. Järjestelmän tehokkuuden odotetaan paranevan aikaa myöten langattomien ohjelmistopäivitysten ansiosta. Teknologia auttaa välttämään etenkin pahimpia yhteentörmäyksiä, niitä, joissa on suurin riski kuolla tai loukkaantua.

– Päämäärämme on kehittää entistä turvallisempia autoja. Pitkän tähtäimen tavoite on välttää onnettomuudet kokonaan. Kun voimme parantaa turvallisuusteknologiaa jatkuvasti päivitysten kautta, odotamme onnettomuuksien määrän vähenevän koko ajan ja toivomme pelastavamme lisää ihmishenkiä, kertoo Volvon teknologiajohtaja Henrik Green tiedotteessa.

Volvon mukaan myös vakuutusmaksut alenevat, kun onnettomuudet käyvät harvinaisemmiksi.

Volvon kehittämä Highway Pilot -toiminto puolestaan mahdollistaa autonomisen ajamisen moottoritiellä, mikäli olosuhteet sen sallivat. Volvo ilmoitti aikaisemmin tänä vuonna, että se käyttää NVIDIAn teknologiaa keskitettyyn laskentaan.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja