Turvavyö on ollut pakollinen liikenneturvallisuutta merkittävästi parantava varuste kaikissa uusissa autoissa jo puolen vuosisadan ajan. Vastarinta turvavyötä kohtaan oli alkuvuosina kovaa, vaikka nykyään sen käyttö onkin lähes kaikille itsestäänselvyys.
Uudet autot on pitänyt varustaa turvavöillä vuoden 1971 alusta alkaen. Niiden käytöstä tuli pakollista etupenkillä vuonna 1975, mutta takaistuimilla vasta 1987. Henkiä ne ovat pelastaneet hieman pitempään, sillä modernin kolmipistevyön kehitti Volvon insinööri Nils Bohlin jo vuonna 1959.
Liikenneturva on selvittänyt turvavyön käyttöastetta kuitenkin vuodesta 1966 alkaen. Vuonna 2020 se oli etupenkkiläisten keskuudessa 96 prosenttia.
– Ehdottomasti yksi tärkeä käyttöä lisäävä tekijä on ollut turvavyömuistuttimien yleistyminen. Vuonna 2019 hyväksytyn turvallisuusasetuksen mukaisesti turvavyömuistutin tulee pakolliseksi myös takaistuimille, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kertoo tiedotteessa.
Lue myös: Voiko tämä olla edes totta? Äärettömän yksinkertainen turvavyösääntö on yllätys huolestuttavan monelle suomalaiselle
Fakta: Turvavyö pelastaa henkiä
Vuonna 2019 liikenneonnettomuuksista menehtyneistä henkilö- tai pakettiautoissa matkustaneista lähes puolet ei käyttänyt turvavyötä. Onnettomuustietoinstituutti OTIn mukaan heistä joka kolmas, siis 21 henkeä, olisi voinut selvitä hengissä turvavyötä käyttämällä.