Tämä varuste on ollut autoissa pakollinen jo 50 vuotta – herätti alkuun suurta vastustusta

2:17
Tekniikan Maailma paljasti joidenkin Volkswagen-konsernin autojen turvavöistä suunnitteluvirheen vuonna 2018. Onnettomuustietoinstituutin Tapio Koisaari vieraili tuolloin MTV Uutisten haastattelussa.

Turvavyö on ollut pakollinen liikenneturvallisuutta merkittävästi parantava varuste kaikissa uusissa autoissa jo puolen vuosisadan ajan. Vastarinta turvavyötä kohtaan oli alkuvuosina kovaa, vaikka nykyään sen käyttö onkin lähes kaikille itsestäänselvyys.

Uudet autot on pitänyt varustaa turvavöillä vuoden 1971 alusta alkaen. Niiden käytöstä tuli pakollista etupenkillä vuonna 1975, mutta takaistuimilla vasta 1987. Henkiä ne ovat pelastaneet hieman pitempään, sillä modernin kolmipistevyön kehitti Volvon insinööri Nils Bohlin jo vuonna 1959.

Liikenneturva on selvittänyt turvavyön käyttöastetta kuitenkin vuodesta 1966 alkaen. Vuonna 2020 se oli etupenkkiläisten keskuudessa 96 prosenttia.

– Ehdottomasti yksi tärkeä käyttöä lisäävä tekijä on ollut turvavyömuistuttimien yleistyminen. Vuonna 2019 hyväksytyn turvallisuusasetuksen mukaisesti turvavyömuistutin tulee pakolliseksi myös takaistuimille, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kertoo tiedotteessa. 

Fakta: Turvavyö pelastaa henkiä

Vuonna 2019 liikenneonnettomuuksista menehtyneistä henkilö- tai pakettiautoissa matkustaneista lähes puolet ei käyttänyt turvavyötä. Onnettomuustietoinstituutti OTIn mukaan heistä joka kolmas, siis 21 henkeä, olisi voinut selvitä hengissä turvavyötä käyttämällä.

Volvo Trucksin turvallisuusraportti vuodelta 2017 puolestaan osoitti, että puolet kaikista liikenneonnettomuuksissa kuolleista kuorma-autonkuljettajista olisi selvinnyt hengissä, mikäli he vain olisivat käyttäneet turvavyötä.

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC arvioi vuonna 2009, että turvavyö olisi voinut edellisten 50 vuoden aikana pelastaa jopa miljoona ihmishenkeä.

Turvavyötä pidetään viime vuosisadan merkittävimpänä liikenneturvallisuutta parantaneena passiivisena turvavarusteena. Sen merkitys on äärimmäisen olennaisessa roolissa myös muiden turvavarusteiden toiminnan kannalta.

– Jättämällä vyö auki, yksilö voi edelleen nollata kaikki autovalmistajien miljardiluokan investoinnit, joita ala on tehnyt viimeisen puolen vuosisadan aikana. Muukaan turvatekniikka ei toimi suunnitellusti, jos kuljettaja ei pysy törmäyshetkellä penkissä, Heiskanen korostaa.

Asenteet muuttuneet ajan kuluessa

Liikenneturvan mukaan vastarinta turvavyön asennus- ja käyttöpakkoa kohtaan oli aikoinaan kovaa. Osa meni niinkin pitkälle, että vetosi "lääketieteellisiin syihin", miksei voinut turvavyötä käyttää.

Turvavyön vastustajat nostivat esiin myös huolen vyöhön kuristumisesta tai siihen juuttumista, mikäli auto uppoisi veteen.

Heiskasen mukaan vastaavanlaisiin argumentteihin voi törmätä nykyään esimerkiksi pyöräilykypärän käyttämisen ympärillä pyörivässä keskustelussa.

– Muutamia vuosikymmeniä sitten moottoripyöräkypärät puhuttivat ja vastustajat olivat yhtä lailla äänekkäitä.

Heiskanen muistuttaa, että tänä päivänä on yhä vähemmän kuljettajia ja matkustajia, jotka ovat eläneet aikaa, jolloin turvavöiden tai -istuimien käyttö ei olisi ollut pakollista.

– Yleisesti tiedetään, että lapsi oppii ja omaksuu vanhempiensa tapoja ja käsityksiä, eivätkä liikennetavat ole tästä poikkeus. Turvavyöstä on tullut lähes itsestäänselvyys ja yleisesti ymmärretään sen tuoma turva liikenteessä, hän toteaa.

Lähteet: Liikenneturva, Volvo Trucks

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja