Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tämä varuste on ollut autoissa pakollinen jo 50 vuotta – herätti alkuun suurta vastustusta

2:17VW-konsernin autoissa suunnitteluvirhe: MTV Uutisten haastattelussa OTI:n Tapio KoisaariTekniikan Maailma paljasti joidenkin Volkswagen-konsernin autojen turvavöistä suunnitteluvirheen vuonna 2018. Onnettomuustietoinstituutin Tapio Koisaari vieraili tuolloin MTV Uutisten haastattelussa.
Julkaistu 08.04.2021 10:58

Ville Järveläinen

Turvavyö on ollut pakollinen liikenneturvallisuutta merkittävästi parantava varuste kaikissa uusissa autoissa jo puolen vuosisadan ajan. Vastarinta turvavyötä kohtaan oli alkuvuosina kovaa, vaikka nykyään sen käyttö onkin lähes kaikille itsestäänselvyys.

Uudet autot on pitänyt varustaa turvavöillä vuoden 1971 alusta alkaen. Niiden käytöstä tuli pakollista etupenkillä vuonna 1975, mutta takaistuimilla vasta 1987. Henkiä ne ovat pelastaneet hieman pitempään, sillä modernin kolmipistevyön kehitti Volvon insinööri Nils Bohlin jo vuonna 1959.

Liikenneturva on selvittänyt turvavyön käyttöastetta kuitenkin vuodesta 1966 alkaen. Vuonna 2020 se oli etupenkkiläisten keskuudessa 96 prosenttia.

– Ehdottomasti yksi tärkeä käyttöä lisäävä tekijä on ollut turvavyömuistuttimien yleistyminen. Vuonna 2019 hyväksytyn turvallisuusasetuksen mukaisesti turvavyömuistutin tulee pakolliseksi myös takaistuimille, Liikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen kertoo tiedotteessa. 

Lue myös: Voiko tämä olla edes totta? Äärettömän yksinkertainen turvavyösääntö on yllätys huolestuttavan monelle suomalaiselle

Fakta: Turvavyö pelastaa henkiä

Vuonna 2019 liikenneonnettomuuksista menehtyneistä henkilö- tai pakettiautoissa matkustaneista lähes puolet ei käyttänyt turvavyötä. Onnettomuustietoinstituutti OTIn mukaan heistä joka kolmas, siis 21 henkeä, olisi voinut selvitä hengissä turvavyötä käyttämällä.

Volvo Trucksin turvallisuusraportti vuodelta 2017 puolestaan osoitti, että puolet kaikista liikenneonnettomuuksissa kuolleista kuorma-autonkuljettajista olisi selvinnyt hengissä, mikäli he vain olisivat käyttäneet turvavyötä.

Euroopan liikenneturvallisuusneuvosto ETSC arvioi vuonna 2009, että turvavyö olisi voinut edellisten 50 vuoden aikana pelastaa jopa miljoona ihmishenkeä.

Turvavyötä pidetään viime vuosisadan merkittävimpänä liikenneturvallisuutta parantaneena passiivisena turvavarusteena. Sen merkitys on äärimmäisen olennaisessa roolissa myös muiden turvavarusteiden toiminnan kannalta.

– Jättämällä vyö auki, yksilö voi edelleen nollata kaikki autovalmistajien miljardiluokan investoinnit, joita ala on tehnyt viimeisen puolen vuosisadan aikana. Muukaan turvatekniikka ei toimi suunnitellusti, jos kuljettaja ei pysy törmäyshetkellä penkissä, Heiskanen korostaa.

Asenteet muuttuneet ajan kuluessa

Liikenneturvan mukaan vastarinta turvavyön asennus- ja käyttöpakkoa kohtaan oli aikoinaan kovaa. Osa meni niinkin pitkälle, että vetosi "lääketieteellisiin syihin", miksei voinut turvavyötä käyttää.

Lue myös: 9-vuotias vakuutti, ettei enää tarvitse istuinkoroketta – sitten sattui karmaiseva kolari

Turvavyön vastustajat nostivat esiin myös huolen vyöhön kuristumisesta tai siihen juuttumista, mikäli auto uppoisi veteen.

Heiskasen mukaan vastaavanlaisiin argumentteihin voi törmätä nykyään esimerkiksi pyöräilykypärän käyttämisen ympärillä pyörivässä keskustelussa.

– Muutamia vuosikymmeniä sitten moottoripyöräkypärät puhuttivat ja vastustajat olivat yhtä lailla äänekkäitä.

Heiskanen muistuttaa, että tänä päivänä on yhä vähemmän kuljettajia ja matkustajia, jotka ovat eläneet aikaa, jolloin turvavöiden tai -istuimien käyttö ei olisi ollut pakollista.

– Yleisesti tiedetään, että lapsi oppii ja omaksuu vanhempiensa tapoja ja käsityksiä, eivätkä liikennetavat ole tästä poikkeus. Turvavyöstä on tullut lähes itsestäänselvyys ja yleisesti ymmärretään sen tuoma turva liikenteessä, hän toteaa.

Lue myös: Tiesithän, että autosi turvatyynyt eivät toimi oikein, jos jätät tämän yhden asian tekemättä

Lähteet: Liikenneturva, Volvo Trucks

Lisää aiheesta:

Vaarallinen harhaluulo: Moni käyttää auton pääntukea väärinOnnettomuustutkija Tapio varoittaa autoilijoita: Harmittoman näköinen "lärpykkä" liitetty ainakin kahteen kuolonkolariin tänä vuonnaTämä unohdus voi tehdä autosi turvatyynystä tappokoneen – "Muukaan tekniikka ei toimi suunnitellusti"Laki muuttui jo vuonna 2006, mutta moni on edelleen pihalla: Turvavyö on bussissa ihan yhtä pakollinen kuin henkilöautossakinTiesithän, että autosi turvatyynyt eivät toimi oikein, jos jätät tämän yhden asian tekemättäVoiko tämä olla edes totta? Äärettömän yksinkertainen turvavyösääntö on yllätys huolestuttavan monelle suomalaiselle
AutotAuton varusteetLiikenneturvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma11:35
    Ajokortti

    17-vuotiaille kuljettajille esitetään öistä ajokieltoa

  • 25.10.12:10
    Renkaanvaihto

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 22.10.15:23
    Volkswagen

    Volkswagen keskeyttää VW Golf -mallin tuotannon

  • 21.10.12:41
    Renkaanvaihto

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 21.10.11:12
    Autokoulu

    Yhä useampi opettaa omaa lastaan ajamaan autoa – vanhemmilta erikoisia pyyntöjä autokouluille