Volvon omistus rullasi Ruotsin vaalitaisteluun

Viime viikolla Ruotsissa nousi kohina, kun selvisi, että finanssimies Christer Gardellin sijoitusyhtiö on haalinut Volvon osakkeita. Tähän heräsivät myös poliitikot.

Kuorma-autokonserni Volvo on valmis jakamaan enemmän rahaa osakkeenomistajalleen, mutta yhtiö valmistautuu myös kasvamaan idässä. Tästä ilmoitti Volvon konsernijohtaja Leif Johansson tänään.

Samalla hän kiisti, että Volvo tällä tavalla vastaisi suureksi omistajaksi hankkiutuneen finanssimies Christer Gardellin vaatimuksiin. Volvo on tällä viikolla noussut myös osaksi Ruotsin vaalitaistelua.

Volvo on edelleenkin yhtä tärkeä osa ruotsalaista sielunmaisemaa kuin sauna, sisu ja Nokia suomalaista. Tätä pohjaa vasten ymmärtää Ruotsissa nousseen kohinan, kun viikolla selvisi, että Gardellin sijoitusyhtiö Cevian on haalinut Volvon osakkeita ja kontrolloi noin viittä prosenttia Volvon osakkeista.

Gardell on antanut ymmärtää, että häntä kiinnostaa Volvon hallituspaikka ja etenkin konsernin suuret kassavarannot, jotka ovat parin miljardin euron luokkaa. Niitä tulisi jakaa isommalla lusikalla osakkeenomistajille. Koska Gardell on tunnettu yhtiöiden nurkkaaja ja paloittelija, myös poliitikot heräsivät.

- Nämä riskikapitalistit vetävät yritykset globaaliseen taloudelliseen sirkukseen, josta on lopulta vaikea nähdä, missä omistus on. Olisi hyvä, jos ruotsalaiset (valtion kontrolloimat) AP-eläkerahastot ottaisivat pitkäaikaisen vastuun Volvosta, puhkui pääministeripaikkansa säilyttämisestä taisteleva Göran Persson talouslehti Dagens Industrin haastattelussa tänään.

Myös Perssonin haastaja kokoomusjohtaja Fredrik Reinfeldt oli samoilla linjoilla ja sanoi, että sehän on usein nähty, että jos paikalla ei ole vahvoja pitkäjänteisiä omistajia, tie on auennut rosvokapitalismille.

Isolla kassalla itään

- Gardell on yksi osakkeenomistajistamme ja kuuntelemme häntä siinä missä muitakin, kertoi Volvon konsernijohtaja Leif Johansson perjantaina, kun hän selvitti Volvon uusia taloudellisia tavoitteita.

Tavoitteiden mukaan Volvolla pyyhkii niin hyvin, että rahaa riittää jaettavaksi enemmän osakkeenomistajillekin, mutta yhtiö haluaa pitää myös tukevan kassan tulevaa kasvua varten. Volvo tähtää kasvuun Aasiassa, Itä-Euroopassa ja Venäjällä. Johanssonin mukaan Volvon eri osat täydentävät toisiaan ja pilkkomiseen ei ole tarvetta.

Kuorma-autoja, busseja, maansiirtokoneita ja merimoottoreita valmistavan ja myös ilmailuteollisuudessa toimivan Volvon suurin omistaja on Ranskan valtion omistama Renault-yhtiö 21 prosentin ääniosuudella. Ruotsalaiset pankit ja eläkerahastot omistavat Volvoa yhteensä noin 27 prosenttia ja Christer Gardellin Cevian sijoitusyhtiö noin 5 prosenttia äänimäärästä.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat