Volkswagen-pomon suusta lipsahti kiusallinen natsisammakko: "Valitsin sanani erittäin huonosti"

Tältä näyttää Audin pienempi sähkömaasturi Q4 e-tron 0:56
Tältä näyttää Audin pienempi sähkömaasturi Q4 e-tron.

Volkswagenin toimitusjohtaja on pyytänyt anteeksi noloa möläytystään ja natsien käyttämän iskulauseen lainaamista.

Arbeit macht frei todetaan muun muassa Auschwitzin keskitysleirin portin päällä lukevassa kyltissä. Sen suora suomennos on työ vapauttaa. Natsit lupasivat miljoonille juutalaisille, että nämä voisivat vapautua kuolemanleireiltä työtä tekemällä, mutta kaikki tietävät, miten siinä loppujen lopuksi kävi. 

Vaikka lausahdus ei olekaan natsien keksintöä, vaan on peräisin 1800-luvulta, ovat he tehneet siitä tunnetun.

Volkswagen-konsernin toimitusjohtaja Herbert Diess käytti konsernin sisäisessä tilaisuudessa ilmausta Ebit macht frei. Ebit viittaa yrityksen liikevoittoon ennen veroja ja tulee sanoista earnings before interest and taxes. Käytännössä Diessin heitto tarkoitti siis liikevoiton vapauttavaa vaikutusta.

– Valitsin sanani erittäin huonosti, ja olen pahoillani tahattomasti aiheuttamastani kärsimyksestä, Diess sanoi.

– Haluan pyytää anteeksi.

Diessin mukaan hän halusi kyseenalaisella ilmauksellaan kertoa, miten konsernin eri brändien menestys vaikuttaa niiden asemaan konsernin sisällä.

– Paljon voittoa tekevät brändit ovat vapaampia tekemään omia päätöksiään, Diess avasi möläytyksen taustalla ollutta ajatusta.

Diess kertoo käyttäneensä ilmausta, koska ei ajatellut, että se ymmärrettäisiin väärin.

– Volkswagen on tehnyt viimeisten 30 vuoden aikana paljon töitä sen eteen, että yhtiö, minä itse sekä työntekijämme muistavat sen historiallisen vastuun, joka Volkswagenilla on yhteydestään kolmanteen valtakuntaan, Diess sanoi.

Vaikka Volkswagen ei yritäkään paeta historiaansa, ei tiettyjä asioita haluttaisi tarpeettomasti nostaa esille.

Vuonna 1937 perustetulla autovalmistajalla oli tiiviit välit natsihallintoon, ja toisessa maailmansodassa sen tehtailla valmistettiin ajoneuvoja Saksan armeijalle. Legendaarinen Kuplakin sai alkunsa itsensä Adolf Hitlerin aloitteesta, sillä hänellä oli visio yksinkertaisesta ja kaikkien työssäkäyvien perheiden ulottuvilla olevasta henkilöautosta.

Lue myös:

    Uusimmat