Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Voisiko Itä-Suomen junayhteyksiä parantaa? Väylävirasto selvitti mahdollisuuksia –"Seuraavaksi aloitetaan keskustelut kuntien kanssa"

7:43Jatkossa tunnissa Turkuun? Lohjan ja Turun kaupunginjohtajat kertovat, minkälaista nopeassa hyötyä junassa olisiVideo: Uutisaamussa keskusteltiin Helsinki-Turku -välille suunnitellusta tunnin junasta.
Julkaistu 28.05.2020 14:56

MTV UUTISET – STT

Nykyisten ratojen kehittäminen kannattavinta, mutta uudet yhteydet toisivat suurimman hyödyn.

Väyläviraston selvitys Savon ja Karjalan ratojen parantamisesta sekä nopean itäisen yhteyden linjauksesta valmistui torstaina. Selvityksessä vertailtiin junayhteyksien nopeuttamista nykyisessä ratakäytävässä sekä uusissa ratakäytävissä Lentorata–Porvoo–Kouvola ja Lentorata–Porvoo–Kotka–Luumäki.

Väyläviraston tiedotteen mukaan vertailussa nykyisten ratojen kehittäminen osoittautui uusia oikoratoja kannattavammaksi. Uusien ratayhteyksien toteuttaminen taas toisi suuremmat hyödyt, mutta suurten investointikustannusten vuoksi niiden kustannustehokkuus jää heikommaksi. Selvityksen mukaan hyötykustannussuhteeltaan Porvoon ja Kouvolan kautta Luumäelle menevä linjaus olisi parempi kuin Kotkan kautta menevä linjaus.

Osana selvitystä Väylävirasto kävi keskustelut eri ratakäytävien kaupunkien, maakuntien liittojen ja muiden toimijoiden kanssa.

– Seuraavaksi kuntien kanssa aloitetaan keskustelut suunnitteluhankeyhtiön perustamisesta uutta itäistä ratayhteyttä varten. Hankeyhtiömallilla voidaan edetä, jos kunnat ovat halukkaita rahoittamaan suunnittelua samoin ehdoin kuin jo perusteilla olevissa Suomirata ja Turun tunnin juna -hankeyhtiöissä on sovittu, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoo tiedotteessa.

Lue myös: Summat julki: Suomi hakee tunnin juna -hankkeiden suunnitteluun puolet rahoista EU:lta – yhteensä lähes 50 miljoonaa euroa

Uusien ratayhteyksien kannattavuus voi muuttua

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa muistutetaan, että nykyistä rataverkkoa on yhä mahdollista kehittää ja matka-aikoja nopeuttaa vaiheittain jo lähitulevaisuudessa. Lisäksi tiedotteessa huomautetaan, että vaikka itäinen oikorata ei nykyisillä arviomalleilla näytä yhteiskuntataloudellisesti kannattavalta, tilanne voi muuttua pidemmällä aikavälillä.

Nykyisin yhteydet Savon ja Karjalan radoille kulkevat Helsingistä oikorataa pitkin Lahteen ja sieltä Kouvolaan, josta Savon ja Karjalan radat haarautuvat.

Karjalan rata haarautuu vielä lisäksi Luumäeltä kohti Venäjän rajaa ja koilliseen Lappeenrannan suuntaan. Parhaillaan on meneillään Karjalan radan parantaminen Luumäen ja Imatran välillä, jossa Joutsenon ja Imatran välille rakennetaan kaksoisraide. Hanke on kokonaisuudessaan valmis vuonna 2023.

Lue myös: Radanvarsien kaupungit kiistelevät Tampereen nopean junayhteyden reitistä – "Kyllä yhteyden pitäisi olla nopeampi kuin tunti ja 18 minuuttia"

Lisää aiheesta:

Itäradan linjausvaihtoehtojen kustannusarvio 1,6–3 miljardia – suunnitellaan suurnopeusjunilleSelvitys: Suuret ratahankkeet eivät kannata taloudellisestiPäätöstä Helsinki–Tampere-suurnopeusradasta pitää odottaa: Kanta-Hämeessä kovin vastustusSelvitys: Helsingin ja Tampereen välinen suurnopeusrata toisi suurimmat hyödyt – vauhti jopa 250 km/h, rakentaminen halkoisi arvokkaita kulttuuriympäristöjä Pääradan nopeampi linjaus ratkeamassa vasta ensi vuoden syksynä selvityksen jälkeen – radan varren kunnilla vaikeuksia päästä sopuunMinisteri Marin: Tunnin junaradat Tampereelle ja Turkuun etenevät, mutta liikennöinti voi alkaa vasta 2030-luvulla
JunatJulkinen liikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Junat
  • Eilen21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • Eilen05:17
    Lulu Ranne

    Ministeri: Tunnin junasta ehkä sopu perjantaina

  • to13:49
    Politiikka

    Ministeri Ranne: Tunnin junasta voi tulla sopu pian

  • 21.10.20:46
    Julkinen liikenne

    Junat korvataan busseilla Oulun ja Rovaniemen välillä torstaihin asti

  • 21.10.09:44
    VR

    Junaliikenne Oulun ja Rovaniemen välillä poikki