Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Ministeri Marin: Tunnin junaradat Tampereelle ja Turkuun etenevät, mutta liikennöinti voi alkaa vasta 2030-luvulla

2:03Liikenneministeri toppuuttelee ratahankkeita, rahoitus vielä täysin levälläänVideo: Liikenneministeri Sanna Marin toppuutteli intoilua ratahankkeista heinäkuun alussa.
Julkaistu 10.09.2019 11:21
Toimittajan kuva
Alec Neihum

alec.neihum@mtv.fi

Etelä-Suomeen suunniteltujen junayhteyksien kehittäminen etenee, mutta matkustajat pääsevät raiteille aikaisintaan 2030-luvulla, kertoo liikenne- ja viestintäministeri Sanna Marinin (sd.)

Hallitusohjelmassa ratahankkeista on erikseen nostettu esille päärata, Helsingistä länteen eli Turkuun päin suuntautuva rata sekä Helsingistä itään suuntautuva ratahanke.

Tunnin mittaisille ratayhteyksille Helsingistä Tampereelle sekä Helsingistä Turkuun halutaan nyt perustaa hankeyhtiöitä, joissa on mukana sekä valtio että kuntia. 

Neuvottelut perustamisesta tullaan käymään syksyn aikana, ja niissä on osallisena myös valtiovarainministeri Mika Lintilä (kesk.).

Yhtiöiden rahoitus tulee 51 prosentin verran valtiolta ja 49 prosentin edestä muilta osakkailta, käytännössä kunnilta sekä Helsinki-Vantaan lentokentästä vastaavalta Finavialta.

Molempien hankkeiden suunnitteluun olisi Marinin mukaan saatavissa EU-rahoitusta, joka pienentäisi sekä valtion että kuntien osuutta.

Miljardiluokan hankkeita

Suunnitteluun mukaan lähtevät kunnat eivät sitoudu itse hankkeiden rahoittamiseen.

Turun tunnin junan hankkeen kustannusarvio on 2,4–2,8 miljardia euroa, ja Tampereen tunnin junan hintalappu olisi noin 5,5 miljardia euroa. Hankkeeseen sisältyy myös niin sanottu lentorata, nopeampi yhteys Helsingin keskustan ja Helsinki-Vantaan lentokentän välillä.


– Liikennöinti radoilla voi alkaa aikaisintaan 2030-luvulla, Marin sanoi tiedotustilaisuudessa.

Itäradan reitistä useita vaihtoehtoja

Oma lukunsa on itärata, jonka osalta liikenne- ja viestintäministeriö on käynnistänyt selvityksen. Toistaiseksi ei ole varmaa, mitä kautta Helsingistä itään suuntautuva rata kulkisi.

Vaihtoehtoja olisi ainakin rantarata Kotkaan tai yhteys Porvoon ja Kouvolan kautta.

Yksi mahdollisuus on myös Lahden kautta kulkevan nykyisen yhteyden kohentaminen.

– Selvityksen itäradan linjauksista on tarkoitus valmistua ensi kesänä, Marin kertoi.

– Itäistä yhteyttä ei ole unohdettu. Se on eri aikataulussa [kuin Turun ja Tampereen tunnin junat], Marin sanoi.

Budjettiriihessä pöydällä useita ratayhteyksiä

Kunnianhimoisempien ratahankkeiden ohessa liikenne- ja viestintäministeriössä on haluja myös kevyempiin rataremontteihin. 

Marinin mukaan ministeriö on esittänyt ensiviikkoiseen hallituksen budjettiriiheen ratayhteyksien parantamista Seinäjoen ja Vaasan, Tampereen ja Jyväskylän sekä Tampereen ja Porin välillä.

Lisää aiheesta:

Orpon hallitukselta satoja miljoonia pääministerin kotiseudun raiteisiin – maakuntajohtajalta kuitti irvailijoille: "Eihän tämä ole mikään turkulainen hanke..."Kolme junarataa mullistaa liikkumisen Suomessa: Ministeri painottaa, että miljardihankkeiden takana on tärkeämpi syy kuin pakkomielle tunnin junastaVoisiko Itä-Suomen junayhteyksiä parantaa? Väylävirasto selvitti mahdollisuuksia –"Seuraavaksi aloitetaan keskustelut kuntien kanssa"Pääradan nopeampi linjaus ratkeamassa vasta ensi vuoden syksynä selvityksen jälkeen – radan varren kunnilla vaikeuksia päästä sopuunSaadaanko Suomeen "tunnin juna"? Miljardeja maksavista raideliikennehankkeista saadaan lisätietoja tänään Selvitys: Helsingin, Turun ja Tampereen välille tarvitaan tunnin pikajunayhteys työntekijöille
JunatVRSuomiSanna MarinRinteen hallitusKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Junat
  • ti20:46
    Julkinen liikenne

    Junat korvataan busseilla Oulun ja Rovaniemen välillä torstaihin asti

  • ti09:44
    VR

    Junaliikenne Oulun ja Rovaniemen välillä poikki

  • 17.10.20:42
    Kokemäki

    Veturi kärysi Kokemäellä: 400 metriä pitkä juna hinaukseen

  • 15.10.05:03
    Vahingonteot

    Kuparivarkaat aiheuttivat 12 tunnin junasulun Lempäälässä – järjetön teko tallentui valvontakameraan

  • 14.10.15:56
    Tasoristeysonnettomuudet

    Roska-auto ajoi junan eteen – vakavasti loukkaantuneelle kuskille tuomio