Summat julki: Suomi hakee tunnin juna -hankkeiden suunnitteluun puolet rahoista EU:lta – yhteensä lähes 50 miljoonaa euroa

Junaliikenne hyötyy lauhasta talvesta 4:54
Junaliikenne hyötyy lauhasta talvesta

Suomi hakee Turun tunnin junan suunnitteluun EU:n rahoitustukea 37,5 miljoonaa euroa. Hankkeen suunnittelun kokonaisbudjetti on 75 miljoonaa euroa.

Helsingistä Tampereelle kulkevan Suomi-radan suunnitteluun haetaan EU:lta 11,7:ää miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 23,4 miljoonaa euroa.

Rahoitusta haetaan myös Espoon radan rakennussuunnitteluun ja Pasila–Riihimäki-radan parantamiseen.

Lisäksi Vantaan kaupunki hakee 10,15:tä miljoonaa euroa Vantaan ratikan suunnitteluun osana Helsingin pikaraitiotieverkkoa.

Rahoitusta haetaan Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta eli kyse on niin sanotusta CEF-rahoitustuesta. Verkkojen Eurooppa -ohjelma edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon investointeja.

Komission alustavan ilmoituksen mukaan rahoituspäätökset tehdään tämän vuoden kesä–heinäkuussa.

Valtio ja kunnat pääsivät viikko sitten yhteisymmärrykseen Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua edistävien hankeyhtiöiden perustamisesta sekä eri osapuolten rahoitusosuuksista.

Espoon radan rakennussuunnitteluun haetaan 11 miljoonaa euroa

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa sanotaan, että nykyinen junayhteys Helsingistä Turkuun on mutkikas ja hidas. Turun tunnin junan osalta rahoitusta haetaan Espoo–Salo-oikoradan suunnitteluun ja Salo–Turku-kaksoisraiteen suunnitteluun.

– Espoo–Salo-oikorata lyhentäisi Helsinki–Turku-rataa. Se mahdollistaisi nopean kaukoliikenteen Helsingin ja Turun välillä sekä lähiliikenteen kehittämisen Kirkkonummen ja Lohjan sekä Vihdin suuntaan. Kaksoisraide mahdollistaisi enemmän junavuoroja ja junien sujuvan kohtaamisen Salon ja Turun välillä, tiedotteessa sanotaan.

Suomi-radan osalta tukea haetaan Helsinki–Tampere-selvitykselle, johon kuuluu Pasilan ja Keravan välinen lentorata sekä yhteys Tampereelle.

– Yhteys Tampereelle voidaan toteuttaa joko uutena ratalinjauksena Helsinki-Vantaan lentoasemalta tai kehittämällä nykyistä päärataa Riihimäen ja Tampereen välillä, ministeriön tiedotteessa sanotaan.

Suomi-radan suunnittelukustannuksiksi on arvioitu 150 miljoonaa euroa.

Pasila–Riihimäki-radan parantamiseen haetaan 6,5 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 13 miljoonaa euroa. Espoon radan rakennussuunnitteluun haetaan 11 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 22 miljoonaa euroa. Hankkeeseen kuuluu radan, siltojen ja tunnelin suunnittelua.

Lue myös:

    Uusimmat