Suomi hakee Turun tunnin junan suunnitteluun EU:n rahoitustukea 37,5 miljoonaa euroa. Hankkeen suunnittelun kokonaisbudjetti on 75 miljoonaa euroa.
Helsingistä Tampereelle kulkevan Suomi-radan suunnitteluun haetaan EU:lta 11,7:ää miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 23,4 miljoonaa euroa.
Rahoitusta haetaan myös Espoon radan rakennussuunnitteluun ja Pasila–Riihimäki-radan parantamiseen.
Lisäksi Vantaan kaupunki hakee 10,15:tä miljoonaa euroa Vantaan ratikan suunnitteluun osana Helsingin pikaraitiotieverkkoa.
Rahoitusta haetaan Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta eli kyse on niin sanotusta CEF-rahoitustuesta. Verkkojen Eurooppa -ohjelma edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon investointeja.
Komission alustavan ilmoituksen mukaan rahoituspäätökset tehdään tämän vuoden kesä–heinäkuussa.
Valtio ja kunnat pääsivät viikko sitten yhteisymmärrykseen Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua edistävien hankeyhtiöiden perustamisesta sekä eri osapuolten rahoitusosuuksista.
Espoon radan rakennussuunnitteluun haetaan 11 miljoonaa euroa
Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa sanotaan, että nykyinen junayhteys Helsingistä Turkuun on mutkikas ja hidas. Turun tunnin junan osalta rahoitusta haetaan Espoo–Salo-oikoradan suunnitteluun ja Salo–Turku-kaksoisraiteen suunnitteluun.