Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Summat julki: Suomi hakee tunnin juna -hankkeiden suunnitteluun puolet rahoista EU:lta – yhteensä lähes 50 miljoonaa euroa

4:54Junaliikenne hyötyy lauhasta talvestaJunaliikenne hyötyy lauhasta talvesta
Julkaistu 20.02.2020 13:59

MTV UUTISET–STT

Suomi hakee Turun tunnin junan suunnitteluun EU:n rahoitustukea 37,5 miljoonaa euroa. Hankkeen suunnittelun kokonaisbudjetti on 75 miljoonaa euroa.

Helsingistä Tampereelle kulkevan Suomi-radan suunnitteluun haetaan EU:lta 11,7:ää miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 23,4 miljoonaa euroa.

Rahoitusta haetaan myös Espoon radan rakennussuunnitteluun ja Pasila–Riihimäki-radan parantamiseen.

Lisäksi Vantaan kaupunki hakee 10,15:tä miljoonaa euroa Vantaan ratikan suunnitteluun osana Helsingin pikaraitiotieverkkoa.

Rahoitusta haetaan Verkkojen Eurooppa -ohjelmasta eli kyse on niin sanotusta CEF-rahoitustuesta. Verkkojen Eurooppa -ohjelma edistää Euroopan laajuisen liikenneverkon investointeja.

Komission alustavan ilmoituksen mukaan rahoituspäätökset tehdään tämän vuoden kesä–heinäkuussa.

Valtio ja kunnat pääsivät viikko sitten yhteisymmärrykseen Suomi-radan ja Turun tunnin junan suunnittelua edistävien hankeyhtiöiden perustamisesta sekä eri osapuolten rahoitusosuuksista.

Espoon radan rakennussuunnitteluun haetaan 11 miljoonaa euroa

Liikenne- ja viestintäministeriön tiedotteessa sanotaan, että nykyinen junayhteys Helsingistä Turkuun on mutkikas ja hidas. Turun tunnin junan osalta rahoitusta haetaan Espoo–Salo-oikoradan suunnitteluun ja Salo–Turku-kaksoisraiteen suunnitteluun.

– Espoo–Salo-oikorata lyhentäisi Helsinki–Turku-rataa. Se mahdollistaisi nopean kaukoliikenteen Helsingin ja Turun välillä sekä lähiliikenteen kehittämisen Kirkkonummen ja Lohjan sekä Vihdin suuntaan. Kaksoisraide mahdollistaisi enemmän junavuoroja ja junien sujuvan kohtaamisen Salon ja Turun välillä, tiedotteessa sanotaan.

Suomi-radan osalta tukea haetaan Helsinki–Tampere-selvitykselle, johon kuuluu Pasilan ja Keravan välinen lentorata sekä yhteys Tampereelle.

– Yhteys Tampereelle voidaan toteuttaa joko uutena ratalinjauksena Helsinki-Vantaan lentoasemalta tai kehittämällä nykyistä päärataa Riihimäen ja Tampereen välillä, ministeriön tiedotteessa sanotaan.

Suomi-radan suunnittelukustannuksiksi on arvioitu 150 miljoonaa euroa.

Pasila–Riihimäki-radan parantamiseen haetaan 6,5 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 13 miljoonaa euroa. Espoon radan rakennussuunnitteluun haetaan 11 miljoonaa euroa. Hankkeen kokonaisbudjetti on 22 miljoonaa euroa. Hankkeeseen kuuluu radan, siltojen ja tunnelin suunnittelua.

Lisää aiheesta:

Orpon hallitukselta satoja miljoonia pääministerin kotiseudun raiteisiin – maakuntajohtajalta kuitti irvailijoille: "Eihän tämä ole mikään turkulainen hanke..."Selvitys: Helsingin ja Tampereen välinen suurnopeusrata toisi suurimmat hyödyt – vauhti jopa 250 km/h, rakentaminen halkoisi arvokkaita kulttuuriympäristöjä Voisiko Itä-Suomen junayhteyksiä parantaa? Väylävirasto selvitti mahdollisuuksia –"Seuraavaksi aloitetaan keskustelut kuntien kanssa"Pääradan nopeampi linjaus ratkeamassa vasta ensi vuoden syksynä selvityksen jälkeen – radan varren kunnilla vaikeuksia päästä sopuunMinisteri Marin: Tunnin junaradat Tampereelle ja Turkuun etenevät, mutta liikennöinti voi alkaa vasta 2030-luvullaHallitus perustaa yhtiön Lentorataa ja Turun tunnin junaa varten – pääomittaa osakkeilla 100 miljoonan euron edestä
JunatVREURahaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Junat
  • 8.9.11:12
    Liikenne

    Junaliikenne poikki Jyväskylän ja Jämsän välillä

  • 7.9.20:21
    Junaonnettomuudet

    Kaksi tavarajunaa suistunut raiteilta Ruotsissa – toinen ammuslastissa

  • 5.9.06:06
    VR

    Savuttavat veturit ihmetyttävät: "Luulin metsäpaloksi"

  • 4.9.14:55
    Espoo

    Ihminen kiipesi rautatietolppaan Espoossa – junaliikenteessä myöhästymisiä

  • 3.9.14:45
    Kunnat

    Turun tunnin junan rahoituksesta alustava kuntasopu