Sähköautoja kävi viime vuonna katsastuksissa vain kolmisen tuhatta. Traficom kertoo, että yksikään auto ei ole tänä vuonna saanut hylkäyspäätöstä akkukotelon vaurioista johtuen.
Täyssähköautojen määrän räjähdysmäisestä kasvusta kertoo paljon se, että vaikka niitä oli viime vuoden lopussa liikenteessä jo noin 105 000 kappaletta, ei niitä käynyt määräaikaiskatsastuksissa kuin vain runsaat 3 100 kappaletta.
Sähköautojen vähäinen määrä katsastuksissa selittyy autojen iällä. Sähköautot ovat keskimäärin vielä hyvin nuoria, sillä nykyisin uudet autot on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään vasta neljän vuoden kuluttua ajoneuvon käyttöönottopäivästä.
Neljä vuotta vanhoista sähköautoista hylättiin viime vuoden määräaikaiskatsastuksissa noin 5 prosenttia. Hylkäysprosentti oli pienempi kuin saman ikäisillä dieselautoilla, joita hylättiin noin 8 prosenttia, mutta korkeampi kuin bensiiniautojen vajaat 4 prosenttia. Kaikista viime vuonna katsastetuista sähköautoista hylättiin noin 11 prosenttia.
Lue myös: Käytetyn sähköauton ostaja voi joutua pulaan uuden katsastusmääräyksen vuoksi – "Suurin maksamamme korvaus ollut yli 80 000 euroa"
Näistä syistä sähköautoja hylätään
Traficomista kerrotaan, että sähköautojen hylkäyssyyt ovat pääsääntöisesti samoja kuin kaikissa muissakin henkilöautoissa, pois lukien päästöistä johtuvat hylkäykset.