Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Miksi sähköauto ei mene läpi katsastuksesta? Näin moni auto on hylätty akkukotelon lommojen vuoksi tänä vuonna

3:26Nämä 5 vuotta vanhat autot pärjäävät määräaikaiskatsastuksissa huonoitenViisi vuotta vanhat Mersut eivät katsastustilastoissa juhli. Katso videolta merkit ja mallit, joita hylättiin viime vuoden määräikaiskatsastuksissa kaikkein eniten.
Julkaistu 15.03.2023 10:49

Ville Järveläinen

Sähköautoja kävi viime vuonna katsastuksissa vain kolmisen tuhatta. Traficom kertoo, että yksikään auto ei ole tänä vuonna saanut hylkäyspäätöstä akkukotelon vaurioista johtuen.

Täyssähköautojen määrän räjähdysmäisestä kasvusta kertoo paljon se, että vaikka niitä oli viime vuoden lopussa liikenteessä jo noin 105 000 kappaletta, ei niitä käynyt määräaikaiskatsastuksissa kuin vain runsaat 3 100 kappaletta.

Sähköautojen vähäinen määrä katsastuksissa selittyy autojen iällä. Sähköautot ovat keskimäärin vielä hyvin nuoria, sillä nykyisin uudet autot on katsastettava ensimmäisen kerran viimeistään vasta neljän vuoden kuluttua ajoneuvon käyttöönottopäivästä.

Neljä vuotta vanhoista sähköautoista hylättiin viime vuoden määräaikaiskatsastuksissa noin 5 prosenttia. Hylkäysprosentti oli pienempi kuin saman ikäisillä dieselautoilla, joita hylättiin noin 8 prosenttia, mutta korkeampi kuin bensiiniautojen vajaat 4 prosenttia. Kaikista viime vuonna katsastetuista sähköautoista hylättiin noin 11 prosenttia.

Lue myös: Käytetyn sähköauton ostaja voi joutua pulaan uuden katsastusmääräyksen vuoksi – "Suurin maksamamme korvaus ollut yli 80 000 euroa"

Näistä syistä sähköautoja hylätään

Traficomista kerrotaan, että sähköautojen hylkäyssyyt ovat pääsääntöisesti samoja kuin kaikissa muissakin henkilöautoissa, pois lukien päästöistä johtuvat hylkäykset.

Yleisin hylkäyssyy löytyy etuakselistosta. Myös jousituksen ja iskunvaimennuksen sekä käyttöjarrun viat ovat tyypillisiä syitä hylkäykselle. Eniten korjauskehotuksia puolestaan jaetaan valaisimiin ja sähkölaitteisiin liittyvistä vioista.

Artikkeli jatkuu videon alla.

4:44Tässä yleisimmät syyt, miksi auto hylätään katsastuksessaKatso videolta, kuinka monta korjauskehotusta katsastuksessa saa tulla. Katsastaja näyttää, millä tavoin vikoja etsitään autoista.

Sähköautojen "katsastuspommista" ei vielä viitteitä

Uutisoimme tammikuussa siitä, kuinka sähköauto voidaan hylätä katsastuksessa, jos autolla on ajettu esimerkiksi huonokuntoisilla teillä. Autoliitto varoitti tuolloin, että katsastusmääräyksiin tehdyn muutoksen myötä pienikin lommo sähköauton alla olevassa akkukotelossa on hylkäysperuste, ja että tällaisen vaurion korjauskustannukset voivat olla suuret.

– Katujen talvikunnossapidon merkitys korostuu sähköautojen yleistyessä. Akuston vauriot voivat olla erittäin kalliita korjata, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tiivisti tuolloin.

Traficomin tarkastajan Tatu Siivosen mukaan huoli ei vaikuta ainakaan toistaiseksi konkretisoituneen.

– Ensimmäisen kahden kuukauden aikana [tänä vuonna] tästä syystä ei ole tehty yhtään hylkäyspäätöstä, hän toteaa tiedotteessa.

Siivonen muistuttaa, että sähköautojen katsastusmäärät ovat vielä pieniä. Määrien kasvaessa tulevaisuudessa nähdään paremmin, miten vikojen arvostelu kehittyy.

Lue myös: Voidaanko sähköauto hylätä katsastuksessa, jos sillä on ajettu huonokuntoisilla teillä? Autoliitto: Uusi hylkäysperuste voi aiheuttaa kalliita remontteja

Lisää aiheesta:

Sähköauton katsastuksen hintaetu katoamassa – "Eivät ole ihan helpoimmasta päästä"Lähes joka kolmas auto saa hylsyn katsastuksessa – tämän vuoksi sähköautot usein hylätäänLähes joka viides sähköauto hylättiin viime vuonna katsastuksessaNämä kolme syytä ovat useimpien katsastushylkäysten takana: "Pienillä toimilla pystyy itse vaikuttamaan"Vanhoista autoista pidetään erityisen hyvää huolta – vuosikymmenä vanhoissa autoissa usein vähemmän vikoja kuin uusissaKatsastuksen vikatilastot julki: Yhä useampi auto ajokieltoon – taustalla tämä muutos
SähköautotKatsastusAuton viatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Sähköautot
  • 1.11.11:45
    Liikenneturvallisuus

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 6.10.10:08
    Tulipalot

    Palomestari tyrmää ladattavien autojen paloihin liittyvän myytin – sen sijaan nämä mokat voivat sytyttää ajokkisi

  • 5.10.06:38
    Auton vakuutukset

    Ovatko sähköautojen tulipalot lisääntyneet? Näin vastaa vakuutusyhtiö

  • 3.10.10:52
    Tulipalot

    Sähköautoihin liittyy huonosti tunnettu paloriski

  • 3.10.10:25
    Kerava

    Keravan Prisma suljettu sähköautopalon vuoksi – tämä tilanteesta nyt tiedetään