Suomessa ajokoe arvioidaan kokonaisuutena, eikä yksittäinen pieni virhe johda hylkäykseen. Tässä tapauksessa ei ollut liikenneopettajan mielestä kyse edes virheestä, vaan ekologisesta ja ennakoivasta ajotavasta.
Kerroimme eilen keskiviikkona amerikkalaisesta Bryce Rosenblumista, jonka ajokoe oli hylätty sähköauton ominaisuuden hyödyntämisen vuoksi. 16-vuotias Bryce ei ollut painanut Tesla Model 3:n jarrupoljinta hidastaessaan, vaan ainoastaan höllännyt kiihdytyspoljinta.
Monissa sähköautoissa jalan nostaminen kiihdytyspolkimelta aktivoi energian talteenottojärjestelmän, ja auton vauhti hidastuu aivan kuin kevyesti jarrutettaessa. Sähköautoilla voikin ajaa pääosin vain yhtä poljinta käyttämällä, eikä jarruun tarvitse koskea kuin äkillistä hidastamista vaativissa yllättävissä tilanteissa.
Tutkinnon vastaanottajalle Brycen suoritus ei kuitenkaan kelvannut, eikä Kalifornian ajoneuvovirasto päästänyt kaveria läpi. Asiasta kuitenkin nousi pienimuotoinen haloo, ja uutiskanava CNN:n otettua yhteyttä virastoon, muutettiin Brycen ajokoe jälkikäteen hyväksytyksi, ja käytäntöä muutettiin siten, että jatkossa jarrupolkimen painaminen ei ole välttämätöntä tilanteissa, joissa riittää hidastaminen myös muilla keinoin.