Voidaanko ajokoe hylätä Suomessa sähköauton ominaisuuden vuoksi? – "Yksi opettaja olisi antanut kymmenen pistettä ja papukaijamerkin"

2:43
Yhdysvaltalaisen Bryce Rosenblumin, 16, ajokoe hylättiin, koska hän hyödynsi sähköauton kätevää ominaisuutta.

Suomessa ajokoe arvioidaan kokonaisuutena, eikä yksittäinen pieni virhe johda hylkäykseen. Tässä tapauksessa ei ollut liikenneopettajan mielestä kyse edes virheestä, vaan ekologisesta ja ennakoivasta ajotavasta.

Kerroimme eilen keskiviikkona amerikkalaisesta Bryce Rosenblumista, jonka ajokoe oli hylätty sähköauton ominaisuuden hyödyntämisen vuoksi. 16-vuotias Bryce ei ollut painanut Tesla Model 3:n jarrupoljinta hidastaessaan, vaan ainoastaan höllännyt kiihdytyspoljinta.

Monissa sähköautoissa jalan nostaminen kiihdytyspolkimelta aktivoi energian talteenottojärjestelmän, ja auton vauhti hidastuu aivan kuin kevyesti jarrutettaessa. Sähköautoilla voikin ajaa pääosin vain yhtä poljinta käyttämällä, eikä jarruun tarvitse koskea kuin äkillistä hidastamista vaativissa yllättävissä tilanteissa.

Tutkinnon vastaanottajalle Brycen suoritus ei kuitenkaan kelvannut, eikä Kalifornian ajoneuvovirasto päästänyt kaveria läpi. Asiasta kuitenkin nousi pienimuotoinen haloo, ja uutiskanava CNN:n otettua yhteyttä virastoon, muutettiin Brycen ajokoe jälkikäteen hyväksytyksi, ja käytäntöä muutettiin siten, että jatkossa jarrupolkimen painaminen ei ole välttämätöntä tilanteissa, joissa riittää hidastaminen myös muilla keinoin.

Miten Suomessa?

Liikenneopetus ry:n puheenjohtaja Kristiina Anunti kertoo MTV Uutisille pitävänsä erikoisena, että inssiajon läpäisy jäisi kiinni tällaisesta seikasta.

– Onneksi ottivat järjen käyttöön ja pyörsivät päätöksensä, hän toteaa viitaten kalifornialaisteinin tapaukseen.

Anunti sanoo, että Suomessa tutkintojen vastaanottajien on noudatettava Traficomin ajokoeohjetta.

– Ohjeen mukaan ajoneuvossa olevien kuljettajaa avustavien järjestelmien käyttäminen on sallittua, kuljettajan on tunnettava niiden toiminta ja osattava käyttää niitä oikein.

Anunti muistuttaa, että Suomessa ajokoe myös arvioidaan kokonaisuutena, eikä yksi pieni virhe johda hylkäykseen, jos koe on muuten mennyt hyvin. Kokonaisarvioinnissa painotetaan sitä, miten hyvin kuljettaja kykenee itsenäisesti soveltamaan ajamisen perustaitoja. Lisäksi hänen tulee hallita ajotapa, jolla varmistetaan turvallisuus ja vähennetään polttoaineen kulutusta ja päästöjä.

Anunti pitää kalifornialaisnuorukaisen toimintaa suorastaan esimerkillisenä. Suomessa olisi tullut kehuja ennakoivasta ja ekologisesta ajotavasta.

– Meillä yksi opettaja sanoikin tästä [eilisestä] uutisesta, että hän olisi antanut kymmenen pistettä ja papukaijamerkin, jos ajaa ennakoiden ja jarrua painamatta muun liikenteen rytmissä, Anunti kertoo.

Voiko sähköautolla ajaa inssin?

Ajokoeohjeessa ei anneta mitään erillisiä ohjeita sähköautolla tutkintoa suorittavalle, eli arviointiperusteet ovat Anuntin mukaan samat kuin polttomoottoriautolla ajettaessa.

Sähköautoja sen sijaan on autokouluissa edelleen melko vähän. Automaattivaihteiset autot ovat muutenkin vähemmistössä, koska jos ajokorttia ei suoriteta manuaalivaihteisella autolla, ei sellaisella saa ajaa kortin saamisen jälkeenkään.

– Jos ajokokeen suorittaa automaattivaihteisella autolla, tulee ajokorttiin erityisehto, eli kortilla saa ajaa vain automaattivaihteista ajoneuvoa. Ehdon välttääkseen monet saattavat suorittaa ajokortin varmuuden vuoksi manuaalilla, vaikka kotona odottaisikin automaattivaihteinen ajoneuvo.

Anuntin mukaan kyseinen erityisehto jarruttaa kehitystä.

– Olemme Liikenneopetus ry:ssä ottaneet kantaa erityisehdon poistamisen puolesta. Tällöin autokouluissakin olisi helpompi siirtyä kokonaan ekologisempiin hybridi- ja sähköautoihin, Anunti sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja