Viranomaiset lisäävät sähköistä palvelua

Suomalaisten verkkoasiointimahdollisuudet viranomaisten kanssa lisääntyvät ensi vuoden lopulla huomattavasti, kun viranomaislomakkeiden tiedot voi jatkossa lähettää sähköisesti asiaa käsittelevälle viranomaiselle. Sisäasiainministeriö ja Elma Oyj ovat allekirjoittaneet toimitussopimuksen uuden Kansalaisen verkkolomakepalvelun toteuttamisesta.

Uusi palvelu muodostuu kahdesta osasta, jotka ovat kansalaisen käyttöliittymä ja viranomaisen hallinnointiliittymä. Kansalainen käyttää palvelua www-selaimella, jolla hän voi hakea, täyttää ja lähettää lomakkeita sekä tarvittaessa myös allekirjoittaa niitä sähköisesti. Tavoitteena on, että uusi lomakepalvelu on verkossa noin vuoden kuluttua. Sähköisen tietojen välityksen lisäksi uuden palvelun lomakkeita voi edelleen toimittaa vastaanottajalle myös paperimuodossa.

Uusi palvelu monipuolistaa myös lomakkeiden hakumahdollisuuksia ja parantaa palvelun käytettävyyttä. Palvelun tunnettuutta pyritään myös eri keinoin lisäämään. Uuden lomakepalvelun toteutus rahoitetaan valtiovarainministeriön ns. tulevaisuusrahalla.

Nykyinen Kansalaisen verkkolomakepalvelu http://lomake.vn.fi on vuodesta 1998 lähtien tarjonnut maksutta kansalaisten käyttöön viranomaisten yleisimpiä asiointilomakkeita. Palvelussa on lähes tuhat lomaketta 17 viranomaiselta, muun muassa verottajalta, työhallinnolta ja Kelalta. Lomakkeet on voinut hakea verkosta nähtäväksi ja täytettäväksi, mutta niitä ei vielä ole voinut lähettää viranomaisille verkon kautta. Nykyinen palvelu toimii ainakin siihen asti kunnes uusi palvelu aloittaa.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat