Yleinen kriittisyys yrityksiä kohtaan on kasvanut, T-Median tutkimuksesta ilmeni.
Suomen maineikkaimmat yritykset ovat tänä vuonna Fazer, Kone ja Valio. Asia ilmenee T-Median toteuttamasta Luottamus&Maine-tutkimuksesta, jossa selvitettiin Suomessa toimivien yritysten mainetta suomalaisten keskuudessa.
Fazer sai mainearvosanan 3,94 ja Kone 3,93 ja Valio 3,77 tutkimuksen viisiportaisella asteikollla.
Heikkomaineisimpien listalle sijoittuivat uusina tulokkaina Masku sekä vaatejätit Shein ja H&M.
– Mediassa on huomioitu kuluttajaviranomaisten tutkinta ja kritiikki H&M:n vastuullisuusväittämistä ja Maskun kesällä saama seuraamusmaksu harhaanjohtavasta alennusmarkkinoinnista. Kovaa kritiikkiä liiketoimintamallinsa epäeettisyydestä saanut pikamuotijätti Shein sai tutkimuksen heikoimman tuloksen keskiarvolla 1,97. Mittaamme harvoin maineita, jotka painuvat alle kahden keskiarvon, T-Median kehitysjohtaja Riku Ruokolahti sanoo tiedotteessa.
T-Median tiedotteen mukaan yritysten maineen keskiarvo on vuodessa pudonnut arvosanasta 3,44 arvosanaan 3,34 ja tämän vuoden tutkimuksessa mainenousut olivat harvinaisia.
Suurin mainenousu kirjattiin Postille, jonka maine nousi 0,18 yksikköä arvosanaan 2,68. Pitkään huonomaineisten listalla olleen Nestlén maine nousi 0,15 yksikköä.
"Mittaushistorian suurin mainelasku"
Samalla yritysten vastuullisuutta mittaavat ESG-arvosanat ovat laskussa.