Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Viittä maakuntalentoa on tuettu verovaroin jo 40 miljoonalla eurolla, vaikka matkustajia ei ole

2:25Valtion tukemilla lentoyhteyksillä vain muutamia matkustajiaValtion tukemilla lentoyhteyksillä vain muutamia matkustajia
Julkaistu 08.08.2022 08:39
Toimittajan kuva
Lala Ylitalo

lala.ylitalo@mtv.fi

Kymmenillä miljoonilla euroilla tuetut kotimaan sisäiset lennot eivät ole vieläkään päässeet lähelle koronaa edeltäviä matkustajamääriä.

Valtio on ylläpitänyt viittä Finnairin hylkäämää reittiä viime vuoden maaliskuusta lähtien ostopalveluna. Kokkolaan, Kemiin, Joensuuhun, Jyväskylään ja Kajaaniin. Lentoja on tuettu verovaroin jo 40 miljoonalla eurolla. 

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on aloittanut yhteyksille jälleen uuden kilpailutuksen, jossa haetaan reittilentoliikennettä valtion tukemana viiden maakuntalentoaseman ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välille ensi vuoden heinäkuun loppuun. 

– Tässä tavoitellaan sitä, että kentät palaisivat taas markkinaehtoiseen liikenteeseen. Itse uskon, että useimmilla kentillä on siihen mahdollisuus, jos nyt ei tule mitään yllättävää uutta koronaa tai taas polttoainehinta lähtisi merkittävästi lisää tästä nousemaan, kertoo liikennejärjestelmäpalveluiden johtaja Pipsa Eklund Traficomilta. 

Ostolentoja perustellaan saavutettavuudella ja alueiden yhdenvertaisuudella. Niillä turvataan alle kolmen tunnin matka Helsinkiin.

– Näitä on tuettu, jotta alueelta olisi paremmat yhteydet Helsinkiin. Erityisesti yritysten viennin takiahan tätä on tehty, jotta yritykset pääsevät maailmalle, Eklund perustelee. 

Vain muutamia matkustajia

Tuettavien yhteyksien matkustajamäärät ovat vaatimattomia. Esimerkiksi Jyväskylän lentojen matkustajamääräksi on mainittu kilpailutuksessa viisi matkustajaa lentoa kohden, ja Kemi-Kokkolan -yhdistelmälennolla 14. 

Lennot grafiikka 2

Kenttien ylläpidon maksaa valtion omistama Finavia. Julkisen tuen lisäksi myös Finavia on tehnyt tappiota, eikä paikkaajana ole toiminut tällä kertaa Helsinki-Vantaa.  

– Normaaliaikana Helsinki-Vantaan tuotoilla voidaan kattaa näiden verkostoasemien tappioita, mutta tässä korona-aikana myös Helsinki-Vantaa on ollut tappiollinen, kertoo Finavian lentoasemaverkoston johtaja Jani Jolkkonen.

Lennot grafiikka 1

Viiden nyt kilpailutettavan yhteyden lisäksi valtio on pitkään rahoittanut lentoja Savonlinnaan puoliksi Savonlinnan kaupungin kanssa.

Pori puolestaan maksaa lentonsa itse. 

– Tällä hetkellä niitä on kuitenkin seitsemällä lentoasemalla Finavian 20 lentoasemasta. Eli koronan aikana niiden lentoreittien määrä, jotka pyörivät julkisella tuella on kasvanut merkittävästi, Jolkkonen kertoo. 

Miljoonatuet lentoyhteyksille jatkuvat vielä vuoden

Valtion tuki jatkuu viidelle lentoyhteydelle vielä ensi vuoden heinäkuun loppuun. Lentoliikenne keskeytyy elokuun puolivälissä ja jatkuu tuoreilla sopimuksilla vasta lokakuun jälkeen. 

Miksi lentoyhteyksiä ylläpidetään yhä, jos matkustajia ei ole? Vaihtoehtoisia, ilmastoystävällisempiä liikennemuotojakin olisi edes toisiksi lähimmälle lentoasemalle. 

– Se on varmasti yksi, mitä pohditaan, jos lentoliikenne ei markkinalähtöisesti lähde näillä kentillä, vastaa Traficomin Eklund. 

Liikenne- ja viestintäministeriön osastopäällikkö Olli-Pekka Rantala mainitsee käynnissä olevan Liikenne 12 -suunnitelman vuosille 2021–2032, joka pyrkii uudistamaan liikkumista Suomen sisällä. Suunnitelma perustuu lakiin liikennejärjestelmästä ja maanteistä.

– Siinä määritellään palvelutasoja alueittain, katsotaan matka-aikaa ja verrataan eri liikennemuotoja keskenään, Rantala kertoo. 

Tarkoituksena on tarkastella liikenneyhteyksiä kokonaisuutena eikä yksittäisten liikennemuotojen näkökulmasta

– Varmasti jossakin tilanteessa on niin, että nopea raideyhteys voi korvata jonkun lentoyhteyden, mutta varmasti meillä on tulevaisuudessakin tarve lentää. Meillä on iso maa, jossa on harva asutus ja pitkiä etäisyyksiä niin varmasti lentämistä tulee olemaan tulevaisuudessakin, Rantala sanoo. 

Lue myös: Lentoyhtiöiden matkustajamäärät kovassa nousussa heinäkuussa – myöhästymiset piinasivat Finnairia

Lisää aiheesta:

Finavia: Maakuntalentojen tuki lopetettava – yhtiölle vuosittain miljoonatappiotValtiolta jopa 495 euron tuki yhtä matkustajaa kohti – maakuntalentojen tulevaisuus on nyt pelissäFinavian johtaja arvostelee maakuntakenttien lentoliikenteen tukemista – yhdensuuntaisen lipun tuki lähes tuhat euroaSuomi tukee kotimaan lentoliikennettä – korona on tyhjentänyt koneetViisi maakuntakenttää oli puoli vuotta ilman lentoja viime vuonna – lentoliikenteen kilpailutus koronan kurittamille kentille päättyy tänään Finnairin jättämästä lentoaukosta löytyi uusi bisnes – syöttöliikenne tuo toivoa koronan hyydyttämälle Itä-Suomen ilmailulle
LentokentätLentokoneetMatkailuLiikenneJulkinen liikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Lentokentät
  • Eilen12:53
    Venäjä

    Tutkija: Lukashenka mielistelee Putinia nyt tavalla, joka voi aiheuttaa Venäjälle ison ongelman

  • Eilen11:03
    Liettua

    Liettualta tiukka päätös ilmapalloihin – suunnittelee Valko-Venäjän rajan sulkua

  • Eilen07:43
    Liettua

    Vilnan lentokenttä saatiin vihdoin auki – hallitus pohtii Valko-Venäjän rajan sulkemista ilmapallojen vuoksi

  • 26.10.06:16
    Liettua

    Pallo-ilmiö jatkuu Liettuassa: Vilnan lentoliikenne keskeytettiin

  • 25.10.07:27
    Liettua

    Tutkassa näkyi "kymmeniä palloja": Lennot jatkuvat taas Liettuassa oudon episodin jälkeen