Kymmenillä miljoonilla euroilla tuetut kotimaan sisäiset lennot eivät ole vieläkään päässeet lähelle koronaa edeltäviä matkustajamääriä.
Valtio on ylläpitänyt viittä Finnairin hylkäämää reittiä viime vuoden maaliskuusta lähtien ostopalveluna. Kokkolaan, Kemiin, Joensuuhun, Jyväskylään ja Kajaaniin. Lentoja on tuettu verovaroin jo 40 miljoonalla eurolla.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficom on aloittanut yhteyksille jälleen uuden kilpailutuksen, jossa haetaan reittilentoliikennettä valtion tukemana viiden maakuntalentoaseman ja Helsinki-Vantaan lentoaseman välille ensi vuoden heinäkuun loppuun.
– Tässä tavoitellaan sitä, että kentät palaisivat taas markkinaehtoiseen liikenteeseen. Itse uskon, että useimmilla kentillä on siihen mahdollisuus, jos nyt ei tule mitään yllättävää uutta koronaa tai taas polttoainehinta lähtisi merkittävästi lisää tästä nousemaan, kertoo liikennejärjestelmäpalveluiden johtaja Pipsa Eklund Traficomilta.
Ostolentoja perustellaan saavutettavuudella ja alueiden yhdenvertaisuudella. Niillä turvataan alle kolmen tunnin matka Helsinkiin.
– Näitä on tuettu, jotta alueelta olisi paremmat yhteydet Helsinkiin. Erityisesti yritysten viennin takiahan tätä on tehty, jotta yritykset pääsevät maailmalle, Eklund perustelee.
Vain muutamia matkustajia
Tuettavien yhteyksien matkustajamäärät ovat vaatimattomia. Esimerkiksi Jyväskylän lentojen matkustajamääräksi on mainittu kilpailutuksessa viisi matkustajaa lentoa kohden, ja Kemi-Kokkolan -yhdistelmälennolla 14.


