Finavia näkee lentoasemaverkoston karsimisen kasvutoimena, vaikka maakuntien elinkeinoelämä on korostanut lentojen merkitystä talouskasvulle.
Lentoasemayhtiö Finavia esittää, että Suomen lentoliikenne palautettaisiin markkinaehtoiseksi. Tämä tarkoittaisi valtion maakuntalentojen ostopalveluliikenteen lopettamista. Finavia myös sanoo, että lentoasemaverkostoa voitaisiin optimoida eli karsia aitoa kysyntää vastaavaksi.
Tällä hetkellä valtio ostaa ostopalveluliikenteenä lennot Joensuuhun, Jyväskylään, Kajaaniin, Kokkola-Pietarsaareen ja Kemi-Tornioon. Hallituksen päätöksellä lentoja ostetaan ainakin vuoteen 2026 asti. Valtio tukee myös lentoja Savonlinnaan ja Poriin.
Finavian toimitusjohtajan Kimmo Mäen mukaan pienten, vähäliikenteisten lentokenttien ylläpito tuo yhtiölle noin 20 miljoonan euron vuosittaiset tappiot.
– Se ei ole meidän näkökulmastamme kestävää, Mäki sanoi tiedotustilaisuudessa maanantaina.
Yhtiö otti asiaan kantaa julkaisemassaan lentoliikenteen trendiraportissa. Raportin mukaan lentoliikenteen toimintaympäristö on muuttunut useiden kriisien vuoksi ja Suomi on menettänyt asemansa Aasian ja Euroopan ihmis- ja tavaravirtojen risteyksenä.
Ei paluuta aikaan ennen koronaa
Valtion tukemien maakuntakenttien matkustajamäärät kasvoivat viime vuonna hiukan verrattuna edellisvuoteen, mutta ovat edelleen kaukana koronavirusta edeltävästä ajasta.
