Liikenne- ja viestintäministeriö julkaisi tiistaina muistion tuettujen maakuntalentojen tilanteesta. Valtio on tukenut viime vuosina Suomen sisäisiä lentoja eri maakuntiin kymmenillä miljoonilla euroilla. Toiveissa kuitenkin on, että liikenne olisi markkinaehtoista eli tukea ei tarvittaisi.
Hallitus päättää syksyn budjettiriihessä, jatkaako se maakuntalentojen tukemista.
Joensuun, Jyväskylän, Kajaanin, Kemin ja Kokkolan lentoasemien ja Helsinki-Vantaan välisiä lentoja on tuettu vuosina 2021–2023 yhteensä yli 42 miljoonalla eurolla.
Lisäksi Savonlinnan, Porin ja Maarianhaminan yhteyksiä on vuosien saatossa tuettu, mutta erilaisilla rahoitusmalleilla. Esimerkiksi Porin kaupunki on ostanut lentoliikennettä omilla rahoillaan, joten Poria ei ole kohdeltu valtion taholta niin tasa-arvoisesti kuin monia muita alueita.
Lentoliikenne Maarianhaminasta Tukholmaan on Ahvenanmaan maakunnan hallituksen hankkimaa ja maakunnan toimivallassa. Lennot Helsingistä Maarianhaminaan on markkinaehtoista liikennettä.
Lentojen ostoliikenne Savonlinnaan on valtion ja Savonlinnan kaupungin yhdessä hankkimaa siten, että valtio maksaa puolet kustannuksista ja Savonlinna puolet. Valtio osuus tästä voi olla enintään miljoona euroa.
Yhteyksien tukemisesta on päätetty määräajaksi, ja nykyiset määräajat loppuvat vuosina 2024–2025.
Jos hallitus haluaa jatkaa maakuntalentojen tukemista, sen on budjettiriihessä päätettävä uudesta kilpailutuksesta.

