Viina maistuu liikenteessä kesäisin – näin ongelmaan tulee puuttua

Liikennekaahailujen ja rattijuopumustapausten määrät nousevat tyypillisesti kesäaikaan. Liikenneturvan mukaan varsinkin nuorten kuskien osalta tämä on vakava ongelma.

Liikenneturva on aiemmin ajanut aktiivisesti promillerajan laskua 0,5:stä 0,2:een, mutta ei enää. Toimitusjohtaja Anna-Liisa Tarvaisen mukaan huomiota tulee kiinnittää erityisesti alkoholin suurkuluttajiin.

– Mielestäni nyt ei ole välttämätöntä puhua promillerajan laskusta, vaan muilla tavoilla on pystyttävä vaikuttamaan, ettei ajeta humalassa. Alkolukko on joillekin kuskeille hyvä asia. Kaikista ongelmaisille kuskeille pitää tarjota sosiaali- ja terveysapua. Alkoholin suurkuluttajille promillerajan lasku ei toimi pelotteena ja esteenä, Tarvainen kertoo MTV3 Uutisille.

Tarvainen muistuttaa myös siitä, että poliisin valtuuksia puuttua päihtyneenä ajamiseen ollaan lisäämässä. Poliisi voisi harkintansa mukaan keskeyttää ajamisen silloinkin, kun veren alkoholipitoisuus jää alle rattijuopumusrajan eli 0,5 promillen.

- Tämä on askel oikean suuntaan ja katsotaan, mitä se tuo tullessaan, Tarvainen tähdentää.

Toisekseen hän tähdentää, että poliisin tekemää liikennevalvontaa tulisi lisätä, vaikka liikkuva poliisi lakkautetaan erillisenä hallinnollisena yksikkönä. Sen toiminnot yhdistetään paikallispoliisiin. Poliisiasioista vastaava sisäministeri Päivi Räsänen (kd.) on vakuuttanut eduskunnalle, että liikenteen valvonnan taso ei kärsi muutoksesta.

– Jokainen voi miettiä omalta osaltaan, koska poliisi on viimeksi pysäyttänyt ja puhalluttanut? Aika harvoin poliiseja näkee. Minun mielestäni valvontaa tulisi lisätä. Sisäministeriö on ainakin luvannut, ettei valvonnan taso laske liikkuvan poliisin lakkautuksesta huolimatta, Tarvainen toteaa.

Lue myös:

    Uusimmat