Viiden miljoonan euron Bugatti Divo on kuulemma ihan yhtä helppo ajettava kuin Volkswagen Golf – sopisi vaikka kauppakassiksi

0:31
Lego ja Bugatti esittelivät 3 599 osan Chiron-rakennussarjan.

Bugatti on aloittanut uuden superautonsa toimitukset, ja ainakin yksi automedia on päässyt kokeilemaan, miltä uutukainen tuntuu takapuolen alla.

Brittiläinen automedia Top Gear pääsi kokeilemaan, miten peräti viiden miljoonan euron urheiluauto liikahtaa yleisillä teillä.

Ottaen huomioon, että näitä äärimmäisen arvokkaita luomuksia valmistetaan vain 40 kappaletta, on pienoinen ihme, että joku on suostunut lainaamaan omaansa toimittajalle.

Mutta kuten jutun perässä olevalta videolta voi todeta, ei 1 500 hevosvoimaa, neljä turboahdinta ja 16 sylinteriä tarkoita, etteikö tätä kaksipaikkaista kauppakassia voisi kesyttää myös tavallinen kuolevainen.

– Luulin, että tämä kaksi tonnia painava auto tuntuisi raskaalta ja kömpelöltä, mutta asia olikin aivan päinvastoin. Ohjaus on kevyt ja terävä, ja Divo taittuu mutkiin itseään pienemmän auton oloisesti.

– Näillä kapeillakin teillä auto oli aivan yhtä helppo ajaa kuin automaatti-Golf.

Top Gearin mukaan Divolla ei ole vaikeaa ajaa hitaasti. Ajettavuudeltaan sen kerrotaan sopivan jopa arkikäyttöön.

Kun kaasua polkaisee vähän enemmän, reagoi auto siihen odotetun välittömästi, mutta tuntuma on silti kuin niin sanotuissa tavallisissa superautoissa; hevoset pysyvät vielä aisoissa. Kaikki kuitenkin muuttuu, jos kaasupolkimen uskaltaa painaa pohjaan ja pitää sen siellä.

– Housut menevät vaihtoon. Tämä auto on hirviö.

Kuka tahansa ei saa edes ostaa

Chironiin pohjautuvan, mutta tuplasti kallimman Divon huippunopeus on rajoitettu 380 kilometriin tunnissa. 35 kiloa Chironia kevyempi auto kiihtyy nollasta sataan 2,4 sekunnissa.

Kaikki 40 Divoa on jo myyty, vaikkakaan ei vielä valmistettu. Autoja myytiin ainoastaan sellaisille kroisoksille, joiden tallista löytyy jo Chiron.

Katso alta Top Gearin YouTube-video.

Lähde: Top Gear

Lue myös

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja