Viestintävirasto: Teleyritysten laajakaistaehdot laittomia

Viestintävirasto vaatii teleyrityksiä muuttamaan laajakaistan sopimusehtojaan. Viraston mukaan sopimusehdot ovat tällä hetkellä lainvastaisia. Ongelmana on, että teleyritykset eivät selkeästi ilmoita, kuinka nopea niiden tarjoama nettiyhteys todellisuudessa on.

Asiakkaalle on vastedes kerrottava joko nettiyhteyden vähimmäisnopeus tai nopeuden vaihteluväli. Verkkoon on päästävä luvatun vikkelästi myös ruuhka-aikana.

- Puhutaan siitä, milloin voidaan katsoa, että nopeus ei ole sopimuksen mukainen, jolloin palvelussa on virhe ja asiakkaalle syntyy oikeus saada korvausta, kertoo apulaisjohtaja Merja Saari Viestintävirastosta.

Tähän asti nettiyhteyden nopeus on määritelty sopimuksissa hyvin väljästi. Asiakkaalle on esimerkiksi ilmoitettu teoreettinen maksiminopeus, vaikka todellisuudessa nopeus on ollut vain kolmasosan tästä.

- Jos annetaan tällainen keskimääräinen aika, niin voi olla, että ruuhka-aikana liittymän nopeus on todella hidas, mutta se ei silloinkaan ole sopimuksen vastainen, Saari kuvailee.

Kuluttajat ovat viime vuosina valittaneet virastoon ahkerasti nettiliittymien hitaudesta.

- Voi sanoa, että laajakaista-asioissa liittymän nopeus ja sen toteutuminen ovat asioita, joista kuluttaja-asiakkaat ovat olleet Viestintävirastoon kaikkein eniten yhteydessä.

Sattumanvarainen toimitusaika

Viestintävirasto vaatii teleyrityksiä myös kirjaamaan sopimukseen laajakaistan toimitusajan.

Saaren mukaan asiakas joutuu nyt sitoutumaan palveluun, vaikka hän ei tiedä, milloin nettiyhteys aukeaa.

Teleyritysten on muutettava sopimusehtojaan lokakuun alkuun mennessä.

Lue myös:

    Uusimmat