Verkkomarkkinoinnin pelisääntöjä haetaan

Verkkomarkkinoinnista saattaa tulla uusi taloudellisen riskin loukku kuluttajille, epäilee Lahden kuluttajaneuvoja Kaija Ilvonen. Ilvonen on vastikään lähettänyt yhden ensimmäisistä tapauksista kuluttaja-asiamiehen selvitettäväksi.

Siinä vaadittiin internetin kautta tilatuista tietokoneista ennakkomaksu, vaikka "sähköisiin" tilauksiin tulisi soveltaa postimyynnin sääntöjä. Ilvonen pelkää verkkokauppojen synnyttävän ainakin alkuvaiheessa valitusbuumin. Sellainen tuli aikanaan sekä TV-shoppailusta että varsinkin postimyyntiyrityksistä, joilla on pelkästään postilokero-osoite.

Kuluttaja-asiamiehen tulkinnan mukaan puhelinverkon, internetin, kaapeli- tai tekstitelevision tai muun tietoverkon kautta tehtäviin tarjouksiin ja tilauksiin on sovellettava postimyynnin sääntöjä. Kuluttajalla on oltava mahdollisuus tutustua kaupan kohteeseen. Palautusoikeudesta on kerrottava ruudulla tai puhelimitse markkinoitaessa. Kuluttajalle täytyy antaa mahdollisuus saada ns. kotimyyntiasiakirja joko tuotteen mukana tai sitten ruudulta tulostettuna.

Kaija Ilvosen mukaan vanhemmat ovat kyselleet alaikäisten lastensa sähköisistä ostosretkistä.
-Tulee varmasti vaikeuksia osoittaa, onko esimerkiksi internetin kautta tehty sopimus pätevä vai ei. Toisaalta on vaikea vetää rajaa siihen, milloin alaikäisen tekemä sopimus on kauppahinnaltaan vähäinen ja siis hyväksyttävä.

Vaarallisena Ilvonen pitää vaatimuksia ennakkomaksuista. Hänen hollolalainen asiakkaansa joutui maksamaan etukäteen kymmenen prosenttia 16 000 markan tietokoneesta, jonka hän osti internetin kautta.
-Olen lähettänyt tapauksen kuluttaja-asiamiehen toimistoon tutkittavaksi. Toimiston suullisen ilmoituksen mukaan ennakkomaksun vaatiminen on postimyynnissä vähintään arveluttavaa, koska kuluttaja ei ole päässyt tutustumaan tuotteeseen.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat